Alecta valde Acando för bättre verksamhetsuppföljning

Genom Acandos Microsoft-baserade lösning ProfitModeler ska tjänstepensionsföretaget Alecta få en bättre transparens i uppföljningen av sina produkt- och IT-kostnader.

Alecta förvaltar kollektivavtalade tjänstepensioner åt 1,7 miljoner privatkunder och 30000 kundföretag till låga kostnader. Det förvaltade kapitalet är cirka 430 miljarder kronor och avkastningen ligger över snittet i livförsäkringsbranschen. Acandos roll i projektet har varit att införa och integrera lösningen för kostnadsuppföljning i Alectas Microsoft-plattform. I samband med att Alecta hösten 2009 ersatte sitt gamla ekonomisystem med ett nytt, genomfördes en översyn av arbetssätt och verktyg för styrning och uppföljning av produkt- och IT-kostnader. Efter en kortare förstudie under försommaren valdes Acandos lösning, ProfitModeler. - Med Acandos lösning, ProfitModeler, får Alecta ett bättre systemstöd för kostnadsanalys, vilket kommer att ge oss större transparens i uppföljningen av våra produkt- och IT-kostnader. Modellen kommer att bli ett gott stöd för oss i våra analyser och öka vår förståelse för vad som driver kostnader för respektive produkt/ IT-tjänst. Med den nya lösningen får vi automatik i hela flödet och betydligt kortare ledtid för nya analyser, säger Ingela Malmström, Controllerchef, Alecta. - Vi är mycket stolta över att ha kunnat bistå Alecta i att få bättre kostnadsuppföljning av sina produkt- och IT-kostnader. Alecta får nu ett bättre underlag för en rad viktiga beslut som ökar effektiviteten. Lösningen de har på plats nu är verkligen i världsklass, menar Kurt Rosander, leveransansvarig, Acando. - Det nära samarbetet mellan Alecta och Acando har varit en av projektets viktigaste framgångsfaktorer, säger Marie Olsén, projektledare, Alecta.