Accenture och Meridea utvecklar system för administration av pensioner till finska Pensionsskyddscentralen och pensionsförsäkringsbolag Omfattande tekniskt samarbete skapar system som betjänar 1,5 miljoner förmånsstagare Accenture (NYSE: ACN) och Meridea Financial Software Ltd kommer att leda den initiala tekniska utvecklingen av ett administrationssystem för pensioner till den finska Pensionsskyddscentralen och ett konsortium bestående av ledande finska pensionsförsäkringsbolag. Som en del av avtalet ska Accenture hjälpa konsortiet att konstruera och implementera utvecklingsmiljön och den tekniska arkitekturen för administrationssystemet. Systemet ska betjäna samtliga större finska pensionsförsäkringsbolag, vilka representerar nästan alla förmånstagare inom den privata sektorn i Finland, cirka 1,5 miljoner personer. Pensionsskyddscentralen är ett lagstadgat centralorgan för arbetspensionssystemet i Finland. Accenture kommer att basera lösningen på utvecklingsverktyg inom Meridea Product Suite och på Merideas mjukvarumetodologi. Meridea grundades 2001 av Accenture, Nokia, finanskoncernen Sampo och riskkapitalbolaget 3i. - Den finska Pensionsskyddscentralen och försäkringskonsortiet valde Accenture för sin förmåga att leverera högkvalitativa tjänster på kort tid, utan att offra pålitlighet och genomförbarhet på lång sikt, säger Ari Ikonen, direktör på Pensionsskyddscentralen. Merideas öppna, standardiserade, väldokumenterade och beprövade J2EE-miljö lämpar sig väl för våra krav på en teknisk arkitektur. Accenture är en global partner till Meridea inom strategisk försäljning och leverans. Detta är det tredje avtalet som de både företagen vunnit tillsammans. - Genom att utnyttja Accentures omfattande erfarenhet av att leverera komplexa utvecklingslösningar, är vi säkra på att vi kan hjälpa till att lägga en stark grund för att betjäna dessa förmånstagare, säger Ari Seppälä, partner inom Accentures marknadsenhet Financial Services. - Merideas teknologi gör det möjligt för konsortiet att minska utvecklingskostnader och projekttiden jämfört med traditionella utvecklingslösningar, säger Esa Tihilä, vd på Meridea. För mer information kontakta: Hans Kullin, PR-ansvarig Accenture, tel. 08-451 37 03, hans.kullin@accenture.com Esa Tihilä, vd Meridea, tel. +358 400 522 053, esa.tihila@merideasoftware.com Ari Ikonen, direktör Pensionsskyddscentralen, tel. +358 400 365 204 Om Accenture Accenture är ett globalt företag inom managementkonsulting, IT-tjänster och outsourcing. Genom att leverera innovativa lösningar hjälper Accenture sina kunder att bli högpresterande företag och myndigheter. Med djup branschkunskap, breda globala resurser och dokumenterad erfarenhet kan Accenture snabbt mobilisera rätt människor, kompetenser och teknologier för att hjälpa kunder förbättra sin prestationsförmåga. Med fler än 83 000 medarbetare i 47 länder genererade Accenture en omsättning på 11,8 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2003. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.com/sweden Om Merida Meridea Financial Software Ltd. enables retail financial institutions to offer streamlined and uniquely accessible banking services to customers. Its Meridea Product Suite (MPS) is a complete software package for customer interaction management. The solution enables quick and cost- effective improvement of customer interaction by managing multiple channels in a way that provides a single view to customers as well as maximised revenues and unrivalled business flexibility to financial institutions. The first true mobile banking solution, Meridea Smart Client Edition (part of MPS) gives banks the freedom to accommodate their customers at any time or place, even when they are not connected to the wireless network. Founded in 2001 by industry leaders Accenture and Nokia, joined by the financial group Sampo and the venture capital company 3i, Meridea employs 100 people and is headquartered in Helsinki, Finland. Its homepage is www.merideasoftware.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00330/wkr0002.pdf