Accenture utvecklar informationssystem åt engelsk sjukvård - värt 12,9 miljarder Accenture sluter 10-årskontrakt värt 12,9 miljarder kronor (£ 1 099) med det engelska socialdepartementet. Uppdraget innebär att hjälpa National Health Service (NHS) att förbättra vården för patienter i östra England. Uppdraget innebär att Accenture kommer att leda en grupp bestående av British Telecom, Microsoft och iSoft, samt ett antal andra teknikföretag. Gruppen kommer att utveckla och underhålla ett informationssystem som stödjer den dagliga patientvården, samt tjänster för den lokala hälsovården i nordöstra England. Ett nytt system för hantering av patientjournaler kommer att vara kärnan i systemplattformen. - Det gläder mig att vi nu jobbar med Accenture för att implementera en så viktig del av det nationella programmet, som kommer att ge varje patient en unik patientjournal. Avgörande för samarbetet var en kombination av Accentures erfarenhet av utveckling av hälsovårdssystem i Australien och Spanien, djup teknisk kunskap, samt god innovationsförmåga, säger Richard Granger, ansvarig för IT-enheten på NHS. - Att sätta rätt information i händerna på rätt individer vid rätt tidpunkt är en förutsättning för att kunna fatta korrekta beslut och förbättra patientvården, säger Ken Lacey, europeisk partner för Accentures Health and Life Science Practise. - Vi är stolta över att ha blivit utvalda att hjälpa NHS. Vi ser fram emot att arbeta med de lokala sjukvårdsmyndigheterna för att hjälpa dem bistå befolkningen i nordöstra England med den bästa tänkbara servicen, säger Ian Watmore, VD på Accenture UK. Det nya informationssystemet kommer att göra det möjligt att boka läkartider och förmedla recept elektroniskt för en befolkning på 7,5 miljoner och 170 000 anställda inom sjukvården, inklusive 3700 allmänpraktiserande läkare på 1300 mottagningar, 42 sjukhus och fem företag för ambulanser. För mer information kontakta: Göran Jansson, Partner Accenture, tel. 08-451 34 01, goran.jansson@accenture.com Hans Kullin, PR-ansvarig Accenture, tel. 08-451 37 03, hans.kullin@accenture.com Om Accenture Accenture är ett globalt företag inom managementkonsulting, IT-tjänster och outsourcing. Genom att leverera innovativa lösningar hjälper Accenture sina kunder att bli högpresterande företag och myndigheter. Med djup branschkunskap, breda globala resurser och dokumenterad erfarenhet kan Accenture snabbt mobilisera rätt människor, kompetenser och teknologier för att hjälpa kunder förbättra sin prestationsförmåga. Med fler än 83 000 medarbetare i 48 länder genererade Accenture en omsättning på 11,8 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2003. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.com/sweden ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/10/20031210BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/10/20031210BIT00420/wkr0002.pdf