Accenture vinner outsourcingkontrakt inom IT-support värt 1,2 miljarder

Accenture vinner outsourcingkontrakt inom IT-support värt 1,2 miljarder Accenture, världens ledande tjänsteföretag inom management och IT, har skrivit ett avtal med Thames Water, världens tredje största vattenleverantör. Avtalet innebär att Thames Water utkontrakterar supporten av sin IT-infrastruktur i Storbritannien och Irland till Accenture. Avtalet är värt 1,2 miljarder kronor över en femårsperiod. Accenture kommer att ta över Thames IT-support från och med oktober och har valt Compaq, nu en del av det nya HP, samt Wipro som underleverantörer av tjänster inom ramen för avtalet. Accenture ansvarar för leverans av tjänsten gentemot Thames. - Detta outsourcingavtal är inte enbart fokuserat på att skapa kostnadsfördelar utan också på att stödja förändringen av vår verksamhet för att uppnå högre servicenivåer på lång sikt, säger Trevor Jones, Managing Director, Thames Water UK & Ireland. - Detta avtal är ett resultat av ett femton år långt samarbete mellan våra två företag. Vårt arbete kommer att omvandla Thames Waters IT- infrastruktur, vilket ska resultera i förbättrade och mer effektiva nivåer för IT-servicen. Vi kommer också att hjälpa Thames Water att införa nya teknologiska verktyg för att de ska kunna bibehålla sin ledande ställning på den brittiska marknaden under de kommande fem åren, säger Iain Smith, managing partner på Accentures marknadsenhet Utilities i Storbritannien och Irland. För mer information, kontakta: Magnus Sjöqvist, partner och vd Accenture, tel 08-451 36 07, magnus.sjoqvist@accenture.com Billy Carlzon, director Accenture, tel 08-451 35 24, billy.carlzon@accenture.com Hans Kullin, PR-ansvarig Accenture, tel 08-451 37 03, hans.kullin@accenture.com Om Accenture Accenture är världens ledande tjänsteföretag inom management och IT. Accenture levererar lösningar som hjälper företag inom olika branscher att snabbt realisera sina affärsmål. Genom sitt nätverk av allianser, dotterbolag och andra erbjudanden stärker Accenture sin kompetens inom konsulttjänster och outsourcing. Med fler än 75 000 medarbetare i 47 länder genererade Accenture en omsättning på 11,44 miljarder dollar år 2001. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.com/sweden. About Thames Water Thames Water is the third largest water company in the world, serving 51 million people and with a presence in 46 countries. In November 2000, it became a division of RWE, one of Europe's biggest multi-utilities. Thames Water is the management company for all the water and waste water operations in the RWE group. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00290/wkr0002.pdf