Austria Card köper 30% av All Cards Service Center

Stockholm/Wien – Den 11 april, 2003, har Austria Card köpt 30% av aktierna i det Stockholms baserade All Cards Service Center (ACSC). Anders Segenmark och Dan Segenmark har sålt – i lika delar – 1 561 620 av sina aktier. Efter genomförd transaktion äger Segenmark familjen fortfarande17% av aktierna i företaget. Austria Card är en av de ledande leverantörerna inom kort industrin och en av Europas största leverantörer av smarta kort till banker och av ID-kort. Företaget ägs av den Österrikiska Centralbanken (OeNB). Austria Cards koncernchef Fritz Tupy säger i en kommentar: ”Förra året tillkännagav jag att vi aktivt kommer att forma marknaden. Efter vår succé i Central- och Öst Europa, är den nordiska marknaden nästa steg i rätt riktning. ACSC’s marknadsposition och Austria Card’s kvalitets produkter utgör en perfekt helhet.” ACSC’s styrelseordförande Bo Lundquist säger i en kommentar: ” Vi ser tydligt att marknaden för avancerade kort ökar de närmaste åren. Det är viktigt för ACSC att behålla sin ställning som en av de ledande leverantörerna inom denna bransch. För att klara det är det viktigt med ett stabilt och förtroendefullt samarbete med en högkvalitativ teknikleverantör. Austria Card är en mycket bra partner för att säkerställa denna position.” Som större aktieägare ser också AustriaCard möjligheterna till framtida affärsmöjligheter eftersom båda företagen delar liknande kunskaper och expertis. Detta kommer att innebära en perfekt grund för leveranslösningar av EMV och ID-system enligt den regionala marknadens efterfrågan. Fokus ligger på operativ system för PKI kort och personalisering av polycarbonat baserade ID dokument. Austria Card: Austria Card är ett marknadsledande och internationellt verksamt företag inom området för tillverkning och utveckling av smarta kort. Under 1981, med 18 anställda, blev Austria Card utsett till personaliserings-center för ec-kort och eurocheckar. Idag tillverkar företaget 50 miljoner kort och antalet anställda är cirka 300. Detta är smarta kort med hög säkerhet för betalningstransaktioner, telekommunikation och identifiering. Som ett företag relaterat till Österrikiskia Centralbanken (=OeNB), är Austria Card ett kompetens-center för utveckling och produktion av intelligenta kort. På huvudkontoret i Wien personaliseras all betalnings- och ID kort för den Österrikiska marknaden. För ytterligare information kontakta: All Cards Service Center – ACSC – AB (publ) VD, Anders Segenmark, +46-8-626 60 60, +46-70-594 54 34 Ekonomichef, Magnus Gardshol, +46-8-626 60 60