Actic fortsätter expandera

Actic har tecknat avtal om att öppna en ny anläggning i tyska Schöningen, i bundesrepublik Niedersachsen. Anläggningen kommer att öppna under första kvartalet 2018. Sedan tidigare har Actic fattat beslut om att etablera verksamhet Giessen (Hessen), Pirmasens (Rheinland Pfalz) och Neustad (Niedersachsen). Den sistnämnde sker i en nybyggd större badanläggning. Det innebär att Actic totalt driver och har kontrakterat 25 anläggningar i Tyskland.

”Vi fortsätter vår expansion och arbetar efter lagd strategi, dels genom att etablera vårt erbjudande i för oss nya städer, och dels stärka vår position på lokala marknader genom kluster. Expansionen kommer att ske såväl via förvärv som organiskt”, säger Actics VD och koncernchef Christer Zaar.

Under året har Actic hittills öppnat fem nya anläggningar – Frösundavik, Södertälje, Svenljunga, Varberg och Duisburg – samt förvärvat tre anläggningar i Karlstad. Actic driver totalt 170 anläggningar runtom i Norden och Tyskland, varv drygt 100 är belägna i simhallar.

Niklas Alm, Head of Investor Relations Actic, 070-824 40 88

niklas.alm@actic.se

Actic grundades 1981 (fd Nautilus Gym) och lanserade konceptet Gym & Bad. 1995 startades den internationella expansionen och Actic är idag en av de ledande aktörerna på gymmarknaden i Norden med bemannade gym. Actic driver 170 anläggningar med drygt 215 000 medlemmar i fem länder. Huvudmarknaderna är Sverige, Norge och Tyskland. Actic erbjuder en välutvecklad träningsmetod (HIT–High Intensity Training) där medlemmarna får personliga träningsprogram med uppföljning av välutbildad personal. Detta tillsammans med baderbjudandet differentierar Actic på marknaden.

Actics vision är att bidra till ett friskare samhälle genom att attrahera bredare målgrupper och därigenom utvidga marknaden. Medarbetarna på Actics anläggningar engagerar sig i det lokala samhället för att bidra till ett hälsosammare samhälle. Actic, som har sitt huvudkontor i Solna, Stockholm, har cirka 750 heltidsanställda och en nettoomsättning under 2016 om 802 miljoner kronor. Koncernen leds av CEO Christer Zaar.