Kommuniké från årsstämma i Actic Group AB (publ) den 11 maj 2017

Vid årsstämman i Actic Group AB (publ) i Stockholm idag beslutade aktieägarna följande:

Fastställande av räkenskaperna för 2016 och ansvarsfrihet

Resultat- och balansräkningarna samt koncernresultat- och koncernbalansräkningarna för 2016 fastställdes och styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2016 års förvaltning.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att till stämmans förfogande stående vinstmedel, 558 441 567 kronor, disponeras så att medlen överförs i ny räkning.

Styrelseval, revisorsval, styrelsearvode och revisorsarvode

Årsstämman beslutade, i enlighet med förslaget från aktieägare representerande 36,5 procent av antalet utestående aktier, att styrelsen ska bestå av åtta ordinarie styrelseledamöter, utan suppleanter, samt att bolagets revisor ska vara ett auktoriserat revisionsbolag.

Erik Lautmann, Kristian Carlsson Kemppinen, Alireza Etemad, Ralf Holmlund, Lottie Knutson, Gunnar Palme och Åsa Wirén omvaldes och Stefan Charette nyvaldes, i enlighet med förslaget från aktieägare representerande 36,5 procent av antalet utestående aktier, till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Erik Lautmann omvaldes till styrelseordförande. Revisionsbolaget KPMG omvaldes som revisor, och det noterades att auktoriserade revisorn Håkan Olsson Reising kommer vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med förslaget från aktieägare representerande 36,5 procent av antalet utestående aktier, att styrelsearvode ska utgå med totalt 2 800 000 kronor, fördelat enligt följande: 550 000 kronor till styrelsens ordförande och 250 000 kronor vardera till övriga ledamöter. Arvode för kommittéarbete ska utgå med 100 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och med 50 000 vardera till övriga två ledamöter i ersättningsutskottet, 120 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet och 60 000 kronor vardera till övriga tre ledamöter i revisionsutskottet. Årsstämman beslutade även, i enlighet med förslaget från aktieägare representerande 36,5 procent av antalet utestående aktier, att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade att anta riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag. Riktlinjerna innebär i korthet att ersättning ska baseras på individens position, ansvar och prestation. Den sammanlagda ersättningen till koncernledningen består av fast lön, rörlig ersättning baserad på årliga prestationsmål, långsiktiga incitamentsprogram och övriga förmåner så som icke monetära förmåner samt pensioner och försäkringar. Ersättningar inom Actic Group ska vara konkurrenskraftiga inom branschen men inte marknadsledande.

Valberedning inför årsstämman 2018

Årsstämman beslutade, i enlighet med från aktieägare representerande 36,5 procent av antalet utestående aktier, att anta principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2018. Dessa innebär i korthet att valberedningen ska utgöras av de fyra största aktieägarna i Actic per 31 augusti 2017 tillsammans med styrelsens ordförande.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att - vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma - besluta om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier i sådan utsträckning att det motsvarar en utspädning av det antal aktier som var utestående vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman uppgående till högst 10 procent. Nyemission av aktier ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller kvittning eller andra villkor.

Ytterligare information från årsstämman

Protokollet från årsstämman kommer vidare hållas tillgängligt på Actics webbplats senast två veckor efter årsstämman.

För mer information, vänligen kontakta:

Niklas Alm, Investor relations, tel. +46 70 824 40 88

Actic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra denna information enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 11 maj 2017 klockan 17:00.