Kommuniké från årsstämman i Addnode den 27 april 2010

Fastställande av räkenskaper och ansvarsfrihet Stämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar. Styrelsen och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2009. Behandling av vinst Årsstämman beslutade att vinsten enligt den fastställda balansräkningen ska disponeras så att 35.468.112 kronor delas ut till aktieägarna, vilket motsvarar en utdelning om 1,50 kronor per aktie, och att resterande tillgängliga vinstmedel om 80.753.155 kronor balanseras i ny räkning. Styrelse I enlighet med valberedningens förslag omvaldes till ordinarie styrelseledamöter Per Hallerby, Jonas Fredriksson, Gunnar Hesse, Sigrun Hjelmquist, Christina Lindstedt, Lars Save och Thord Wilkne. Årsstämman utsåg Per Hallerby till styrelsens ordförande. Stämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode skall utgå till styrelseledamöterna för tiden intill slutet av nästa årsstämma med 250.000 kronor till ordföranden och med 125.000 kronor till vardera av övriga ledamöter utsedda av årsstämman samt att ersättning skall kunna utgå enligt räkning för särskilda insatser (konsulttjänster m.m.) av ledamöter inom deras respektive kompetensområde, förutsatt att sådana insatser på förhand godkänts av styrelseordföranden eller av två styrelseledamöter. Till ledamöter i revisionsutskottet skall utgå arvode med 30 000 kronor till de två ordinarie ledamöterna och med 40 000 kronor till utskottets ordförande. Ingen ersättning ska dock utgå för arbete i styrelsens ersättningsutskott. Revisorer Stämman beslutade att arvode till revisorerna skall utgå med skäligt belopp enligt räkning. Inget nyval av revisorer skedde vid årsstämman. Vid årsstämman den 26 april 2007 omvaldes registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB till revisor för en period av fyra år intill slutet av årsstämman 2011, varvid den auktoriserade revisorn Hans Jönsson avsågs förbli huvudansvarig för revisionen tills vidare. Bemyndigande avseende förvärv och överlåtelse av egna aktier Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att förvärva högst så många egna B-aktier att bolaget vid var tid efter förvärv innehar sammanlagt högst tio procent av det totala antalet aktier i bolaget. Vidare bemyndigade stämman styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill tiden för nästa årsstämma, fatta beslut om att överlåta B-aktier i bolaget till tredje man. Överlåtelse av aktier får ske med högst det totala antal egna aktier som bolaget vid var tid innehar. Skälen till att styrelsen skall kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra finansiering av eventuella företagsförvärv samt andra typer av strategiska investeringar på ett kostnadseffektivt sätt. Bemyndigande avseende nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner eller konvertibler För tiden intill nästkommande årsstämma bemyndigade stämman styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner eller konvertibler. Genom beslut med stöd av bemyndigandet skall aktiekapitalet kunna ökas med sammanlagt högst 30.000.000 kronor genom utgivande av sammanlagt högst 2.500.000 nya aktier vid full teckning, fullt utnyttjande av teckningsoptioner respektive vid full konvertering. Bemyndigandet skall även innefatta rätt att besluta om nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner eller konvertibler med bestämmelse om apport eller att aktie skall tecknas med kvittningsrätt eller annars med villkor som avses i 13 kap 7 §, 14 kap 9 § eller 15 kap 9 § aktiebolagslagen. Ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare Stämman beslöt om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för koncernledningen i enlighet med styrelsens förslag. Valberedning Stämman antog valberedningens förslag om valberedning.