Enklare och säkrare SCADA-lösning med Multicom Mobiflex

Multicom Security, ledande inom övervakade larm och mobila datatjänster i Skandinavien levererar en av M2M-marknadens mest välbeprövade kommunikationsvägar, Multicom Mobiflex, som nu integreras i Botech AB:s SCADA-lösning Greyhound.

Botech AB levererar produkter för övervakning och styrning av byggnadsautomation och industriella processer. I deras utbud ingår bl.a. Greyhound, ett komplett mjukvarupaket för webb-baserad SCADA till vilket man valt att integrera Multicom Mobiflex Data som kommunikationsbärare. I och med detta underlättas det både för kund såväl som för Botech att implementera tjänsten. I stället för att kunderna själva måste förse sig med mobildataabonnemang som i sin tur kräver särskild konfigurering för att fungera, levereras tjänsten färdig tillsammans med en kommunikationsväg som är beprövad och som fungerar.

– Genom att inkludera Multicom Mobiflex i Greyhound kan vi erbjuda kunden en enklare, säkrare och tryggare lösning än tidigare. Det är också en trygghet för oss att veta att om det skulle uppstå några problem med kommunikationsvägen så finns Multicom Securitys kundtjänst tillhands dygnet runt under årets alla dagar. Vi kan fokusera och sköta vår verksamhet utan att lägga onödig tid på problemlösning kring delar som kommunikationsöverföring där andra har starkare expertis, säger Robert Cawood, VD på Botech AB.

– Vi är glada över att Botech gett oss ansvaret för kommunikationen mellan SIM-kort och kunds server för deras styr- och övervakningssystem inom BMS. Fastighetsautomation och industriell processtyrning är en strategiskt viktig marknad för oss, säger Torbjörn Ferndahl, Försäljnings- och Marknadschef på Multicom Security AB.

Tobias Kvick
Presskontakt, Multicom Security AB
tobias.kvick@multicomsecurity.se
Robert Cawood
VD, Botech AB
robert.cawood@botech.se

Multicom Security är ett ledande företag inom övervakade larm och mobila datatjänster i Skandinavien. Sedan början av 1970-talet har vi hjälpt företag och organisationer att säkerställa överföring av kritisk information. Våra tjänster skyddar liv, egendom och samhällskritiska funktioner samt effektiviserar arbetsflöden. Multicom Security äger och driver Multicomnätet, ett övervakat fast larmnät. Mer information finns på www.multicomsecurity.se

Om Botech
Botech är ett svenskt företag som bildades 1999 och har sedan dess utvecklat och tillhandahållit webbaserade SCADA system för övervakning. Botech har sedan starten baserat produkterna på webb-teknologi och varit innovativt. Idag används Botechs produkter internationellt av både stora och små OEM-företag över hela världen. Övervakning sker exempelvis av kylutrustning på stora fartyg, för ventilation och värme i fastigheter och som verktyg för energioptimering. Företaget har idag avtal med bl.a. CTC,Johnson Controls, Regin, Svenska Kyrkan och Eon.