Adelis förvärvar finska lågpriskedjan Puuilo tillsammans med bolagets ledning

Adelis Equity Partners Fund I (”Adelis”) har tecknat avtal om att förvärva en majoritetspost i Puuilo Oy (”Puuilo”) av en fond förvaltad av Sentica Partners (”Sentica”) och bolagets ledning. Ledningen kommer att fortsätta i sina nuvarande roller samt som betydande ägare i bolaget.

Puuilo grundades 1982 och är en av de ledande lågpriskedjorna i Finland. Det snabbväxande bolaget har för närvarande 15 butiker spridda över hela Finland samt en webbutik. Puuilo har ett brett produktsortiment bestående av do-it-yourself/renoveringsrelaterade produkter, verktyg, biltillbehör samt trädgårds-, husdjurs- och hushållsprodukter. Puuilo fokuserar framförallt på hemmafixare och är känt för sitt breda sortiment och sina låga priser. Bolaget omsätter omkring €75 miljoner och har 240 anställda.

”Vi har vuxit rejält de senaste åren och expanderat från att vara en lokal aktör till att bli ett bolag med närvaro över hela Finland. Samarbetet med Adelis är ett naturligt nästa steg i vår utveckling. Adelis blir en stark sparringpartner för oss och deras kompetens inom företagsledning kommer att vara mycket värdefull för oss när vi fortsätter att implementera vår tillväxtstrategi. Vårt mål är att fördubbla antalet butiker de närmaste åren. Nästa butik öppnas redan i mars i Uleåborg”, säger Markku Tuomaala, VD för Puuilo.

”Vi är mycket imponerade av Puuilos utveckling och av vad ledningen åstadkommit. Finlands hemmafixare kan vara säkra på att finna ett mycket brett sortiment till väldigt konkurrenskraftiga priser när de besöker någon av bolagets butiker. Vår plan är att ge alla finländare tillgång till detta unika koncept de närmaste åren. Puuilo passar våra investeringskriterier väl och vi ser fram emot att utveckla bolaget tillsammans med företagets ledning”, säger Rasmus Molander på Adelis.

I samband med transaktionen kommer Tomas Franzén att investera i bolaget och ta plats som styrelsemedlem och rådgivare till ledningen. Tomas Franzén har tidigare innehaft flera ledande positioner inom IKEA och har varit VD för Biltema samt ÖoB.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra villkoren för transaktionen, förutom att förvärvet förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheterna.

Markku Tuomaala, VD, Puuilo, +358 40 540 56 70

Rasmus Molander, Adelis Equity Partners, +46 70 283 74 33

Om Puuilo

Puuilo är ett familjeägt bolag som grundades 1982 som en snickarverkstad i Kajana i Finland. Bolaget är en lågpriskedja med 15 butiker samt en webbutik. Puuilos produktsortiment består av renoveringsrelaterade produkter, verktyg, biltillbehör samt trädgårds-, husdjurs- och hushållsprodukter. Bolaget omsätter ca €75 miljoner och har 240 anställda. För mer information se www.puuilo.fi.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i små och medelstora bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora bolag i Norden. Adelis medarbetare har lång erfarenhet av riskkapitalinvesteringar, har gjort över 50 företagsförvärv och suttit i mer än 50 styrelser i medelstora bolag. Adelis nuvarande fond är på 3,7 miljarder kronor. För mer information se www.adelisequity.com.