Adelis förvärvar SSI Diagnostica från danska staten i privatiseringsprocess

Adelis gör sitt tredje danska förvärv och skapar en fristående enhet av det tidigare statligt ägda bolaget SSI Diagnostica. Bolaget positioneras nu för tillväxt och internationalisering

Adelis Equity Partners Fund I (“Adelis”) har ingått avtal med den danska staten avseende förvärv av SSI Diagnostica, ett bolag som är ledande inom utveckling och produktion av in vitro diagnostik huvudsakligen inom klinisk mikrobiologi. Köpesumman uppgår till omkring DKK 250 miljoner.

SSI Diagnostica driver sin verksamhet i Hillerød i Danmark och har omkring 90 anställda och en omsättning om cirka DKK 150 miljoner. Bolaget är idag en separat affärsenhet inom Statens Serum Institut (SSI), en statlig verksamhet som lyder under det danska ministeriet för hälso- och äldrevård. I och med att transaktionen genomförs kommer SSI Diagnostica att bli ett oberoende privatägt bolag.

Adelis är ett riskkapitalbolag med fokus på Norden och kontor i Stockholm och Köpenhamn. Ett av Adelis huvudsakliga fokusområden är hälsovård inklusive biovetenskap och diagnostik. SSI Diagnostica blir Adelis andra investering inom hälsovård på lite mer än ett år efter förvärvet av det finska hälsovårdsföretaget Med Group i november 2014.

– Vi är mycket imponerade av den forsknings-, produkt- och tillverkningsexpertis som SSI Diagnostica har utvecklat genom åren och med verksamhetens unika marknadsposition ser vi goda tillväxtmöjligheter för bolagets samtliga verksamhetsgrenar, säger Steffen Thomsen, ansvarig för Adelis investeringar i Danmark.

Förvärvet är Adelis tredje danska investering sedan grundandet för två och ett halvt år sedan, vilket gör Adelis till ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i den danska marknaden. I februari 2014 förvärvade Adelis NGI A/S, den danska tillverkaren av hygieniska maskinskor och senare samma år investerade Adelis i Green Team Group A/S, Europas ledande producent och distributör av julgranar. Sammantaget har Adelis gjort åtta investeringar sedan etableringen.

– Vi sätter stort värde på SSI Diagnosticas värderingar och danska ursprung. Vi avser att investera i bolaget, behålla dess nuvarande verksamhet i Danmark och expandera den i takt med att bolaget växer, fortsätter Steffen Thomsen.

– Vi är övertygade om att Adelis kunskap och erfarenhet inom hålsvårdssegmentet generellt och biovetenskap och bioteknik i synnerhet i kombination med vår starka närvaro i Danmark gör oss väl positionerade att stödja SSI Diagnosticas tillväxt och internationalisering, säger Rasmus Molander, ansvarig för hälsovårdssektorn hos Adelis.

I samband med övergången till Adelis ägarskap utses Stig Løkke Pedersen, tidigare Chief Commercial Officer i H. Lundbeck, till styrelseordförande för SSI Diagnostica. Han kommer att stödjas av Patrik Dahlen, tidigare VD i Dako och Immonudiagnostic Systems, samt Thomas Pollare, tidigare partner med ansvar for nordiska investeringar inom hälsovård hos 3i och dessförinnan vice president för forskning och utveckling hos Pharmacia och Schering-Plough.

Transaktionen förutsätter slutligt godkännande av de danska myndigheterna och förväntas vara slutligt genomförd i september 2016.

Steffen Thomsen, Adelis Equity Partners, +45 40 28 34 09

Rasmus Molander, Adelis Equity Partners, +46 70 283 74 33

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i små och medelstora bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora bolag i Norden. Adelis medarbetare har lång erfarenhet av riskkapitalinvesteringar, har gjort över 50 företagsförvärv och suttit i mer än 50 styrelser i medelstora bolag. Adelis nuvarande fond är på 3,7 miljarder kronor. För mer information se http://www.adelisequity.com.