Adelis Equity Partners debutfond etablerad på SEK 3690 miljoner

Adelis Equity Partners Fund I, en riskkapitalfond med fokus på investeringar i medelstora bolag i Norden har fullbordat sin kapitalanskaffningsprocess.

Adelis Equity Partners Fund I lanserades i februari 2013 och stängde den 18 oktober 2013 med SEK 3690 miljoner i kapitalåtaganden, motsvarande det tak på fondstorlek som överenskommits med investerarna under kapitalanskaffningsprocessen. Bland investerarna återfinns ledande pensionsfonder, stiftelser och så kallade fund-of-funds från Europa och Nordamerika.

”Vi är tacksamma för våra investerares stöd och ser med tillförsikt på marknadsförutsättningarna för vår debutfond,” kommenterade Jan Åkesson, Co-Managing Partner.

”Vi är också nöjda med att vi lyckats etablera vad vi tror är den största on-shore baserade riskkapitalfonden i Norden. Adelis Equity Partners Fund I är ett vanligt svenskt aktiebolag,” kommenterade Gustav Bard, Co-Managing Partner.

Adelis fick juridisk rådgivning från O’Melveny Myers samt Vinge under kapitalanskaffningsprocessen. Park Hill Group agerade som placing agent.

Adelis Equity Partners investerar i nordiska företag med bolagsvärden mellan SEK 200 miljoner och 2 miljarder. Adelis är baserat i Stockholm men har även kontor i Köpenhamn.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gustav Bard, Co-Managing Partner, Adelis Equity Partners, +46 8 525 200 02

Adalbjörn Stefansson, Investor Relations, +46 8 525 200 04