Adera följer med Volvo Personvagnar jorden runt

Adera följer med Volvo Personvagnar jorden runt - Jag tyckte att den nya Volvon behövde en liten provtur. Så kommenterar Christer Gerlach, världens främsta ensamkörare med bil, sin kommande bilresa jorden runt i nya Volvo Cross Country. Under förberedelserna och genom hela resan kan den som vill följa Christer på Volvo Personvagnars speciella webbplats producerad av Adera i Göteborg. Genom olika mobila kommunikationslösningar som skall fungera i alla världsdelar, kommer webbplatsen att uppdateras mer eller mindre dagligen med rapporter och bilder från Christer. Nya Volvo Cross Country är med sin intelligenta fyrhjulsdrift, förbättrade markfrigång och goda vägegenskaper ovanligt väl lämpad för långturer på stundtals dåliga vägar. Christer Gerlachs resa mäter dryga 40.000 kilometer och kommer att ta honom genom Europa, Afrika, Asien, Australien och Nordamerika innan han är tillbaka i Sverige igen till hösten. Alla kan följa med Det är inte Christers första långresa, tvärtom så är han utsedd av Guinness Rekordbok till "Världens främsta ensamkörare med bil". Det nya är att han kommer att stå i ständig kontakt med världen genom sin webbplats. - Detta med att resan marknadsförs i förväg och att jag kommer att kunna följas under vägen är nytt för mig. Tidigare har jag givit mig iväg och först när jag kommit hem igen har jag gjort det allmänt känt genom tidningsartiklar och de böcker jag skriver. Det här blir en ny dimension på resan, säger Christer. Modern teknik - spännande design Webbplatsen som producerats av Adera i Göteborg bygger på modern dynamisk teknik, allt för att den enkelt skall kunna uppdateras. Designen är fräsch och spännande, att navigera är enkelt. Här finns också ett spel byggt i senaste versionen av Shockwave där besökaren kan köra bil. Flera etapper kommer att presenteras under resan med delsegrare för varje etapp och en slutsegrare när Christer kommit hem. För att kommunicera använder Christer en bärbar dator från Hewlett Packard och sammanlagt tre Ericssontelefoner. En GSM/satellittelefon som fungerar oavsett var han befinner sig i världen, en vanlig dual band GSM samt en "world GSM" som fungerar även i USA. En Canon digitalkamera gör att webbplatsen också uppdateras med bilder. Att sända ett textmeddelande plus en bild till webbplatsen kommer att ta Christer ungefär 10 minuter, var han än befinner sig. Webbplatsen finns på adressen www.v70xctour.volvocars.com men den kan också nås via Volvo Personvagnars globala webbplats, www.volvocars.com För mer information kontakta: Janerik Dimming, Informationschef Adera, tel. 031-701 67 66, mobiltelefon: 0706-20 60 08 Per-Åke Fröberg, Projektledare Volvo Personvagnar, tel. 031-59 26 08 Adera AB (publ) skapar affärsnytta för våra kunder genom att sammanföra kompetenser som är kritiska för att framgångsrikt konkurrera i den nya affärslogiken; strategi-/affärsutveckloing-, marknadsförings- /kommunikations- samt IT-/Internetkompetens. Adera är idag 525 anställda och har kontor i Göteborg, Stockholm, Ljungby, Värnamo, Köpenhamn, Oslo, London, Antwerpen, Amsterdam och München. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00790/bit0002.pdf