Adera köper svenska IT-företaget OOPix

Adera köper svenska IT-företaget OOPix Genom köpet av konsultföretaget OOPix får Adera en kraftfull förstärkning inom objektorienterad systemutveckling. OOPix erbjuder kunder kompetens inom objektorienterad systemutveckling. Omfattningen kan vara allt från del i projekt till förändring av hela utvecklingsprocessen för IT-stöd och verksamhet. Företaget har idag 25 medarbetare. Under 1999 omsatte OOPix 24 Mkr och hade en vinstmarginal på 6%. Kunderna är företrädesvis stora företag som till exempel Scania, SAS, Telia, Posten, SJ och Ericsson. - OOPix bygger tredje generationens webbapplikationer och strå definitivt för state-of-the-art inom applikationsbyggande, säger Jörgen Ericsson, Aderas koncernchef. Denna kompetens, tillsammans med ett mycket starkt koncept för integration mellan verksamhet och IT, blir ett viktigt tillskott i alla de avancerade projekt som Adera arbetar med. - Adera erbjuder en integrerad miljö med affärsstrateger, kreatörer, webbutvecklare och medarbetare med stort processkunnande. Båda företagen har ett stort fokus på att leverera kvalitetslösningar. Vårt koncept och vår spetskompetens inom systemutveckling och objektorienterad teknik som t ex Java, EJB, Corba och applikationsservrar, passar perfekt in i Aderas affärsmodell, säger Finn Sjöberg, Christer Domeij och Harald Abelin, OOPix tre delägare. Köpeskillingen på 75 Mkr betalas med Adera B-aktier och beräknas ha en positiv resultatpåverkan för Adera under 2000. OOPix har kontor i Stockholm och köpet innebär att Aderakoncernen nu består av drygt 500 medarbetare i sju länder OOPix startades 1999 av konsulter med bakgrund från dåvarande Enator Functional Systems. Verksamheten är helt fokuserad på objektorientering på alla nivåer från metodstöd, projektledning, stöd vid konstruktion och realisering, kvalitetssäkring samt utbildning. OOPix arbetar med samtliga ledande verktyg, språk och utvecklingsstandarder. Företaget består av 25 anställda och omsatte 24 miljoner under 1999. Adera AB (publ) skapar affärsnytta för våra kunder genom att sammanföra kompetenser som är kritiska för att framgångsrikt konkurrera i den nya affärslogiken; strategi-/affärsutveckloing-, marknadsförings- /kommunikations- samt IT-/Internetkompetens. Adera är idag 525 anställda och har kontor i Göteborg, Stockholm, Ljungby, Värnamo, Köpenhamn, Oslo, London, Antwerpen, Amsterdam och München. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. För mer information kontakta: Jörgen Ericsson, Koncernchef Adera, tel. 031-701 67 35, mobiltelefon 0703- 99 28 66 Janerik Dimming, Informationschef Adera, tel. 031-701 67 66, mobiltelefon: 0706-20 60 08 Harald Abelin, VD OOPix, tel. 08-440 73 90 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT00370/bit0002.pdf