Sabine Söndergaard blir VD för Glimstedt i Göteborg

Den 1 april tillträder näringslivsprofilen Sabine Söndergaard rollen som VD för Advokatfirman Glimstedts Göteborgskontor.

Byråns styrelseordförande Johan Sölveland berättar om rekryteringen: ”Advokatbyrån har under senare år haft en mycket stark tillväxt inom fastighets- och tvistelösningssegmentet. För att ta ett ännu starkare grepp kring marknaden och tillsammans med våra klienter fortsätta driva utvecklingen inom den legala rådgivningen, har vi diskuterat vad som kommer krävas för att även framöver vara branschledande som advokatbyrå. Med den målsättningen vi har är vi övertygade om att det kommer behövas proffs på alla ledande befattningar inom bolaget och att tiden då vd-rollen alternerar över delägarna är förbi. Med sin långa och gedigna erfarenhet av advokatbranschen och av att leda bolag är Sabine precis det vi vill ha. Hennes unika kombination av branschkunskap och erfarenhet av affärsutveckling och digitalisering från andra branscher gör att vi tillsammans kommer kunna ta ett starkt och tryggt kliv framåt i den spännande tid som hela branschen befinner sig i”.

Sabine ser fram emot den nya rollen: ”Efter att ha lyssnat in ägarnas ambitioner och målsättningar för framtiden, tackade jag utan att tveka ja till uppdraget. Advokatvärlden befinner sig i en utvecklingsfas och det kommer ställas andra krav från marknaden framöver. Jag ser fram emot att i samverkan med våra klienter säkerställa att Glimstedt även framåt är en ledande legal partner, men också att tillsammans med branschkollegor fortsätta den pågående dialogen om advokatens framtida roll i en allt mer digitaliserad marknad. Tiden då advokaten sitter som mottagare av uppdrag är förbi, istället kommer det krävas ett mer aktivt integrerat affärssamarbete med klienten där vi tillsammans hittar de lyckade modellerna.

Sabine kommer närmast från ett finansbolag där hon med inriktning på fastighets- och processrätt arbetat som chefsjurist och affärsutvecklingschef.

Den 1 april tillträder också jur kand Jonas Öjelid som under 9 år arbetat som bolagsjurist med inriktning på fastighets- och processrätt.

Johan Sölveland, styrelseordförande Glimstedt Göteborg

Epost: johan.solveland@glimstedt.se