Nytt astmatest klart för den amerikanska marknaden - svensk medicinteknisk uppfinning godkänd av FDA Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt det svenska medicintekniska företaget Aerocrines analysinstrument NIOX® för marknadsföring i USA. Det är första gången FDA godkänner den här typen av instrument. Det positiva beskedet innebär att Aerocrine nu kan kommersialisera NIOX för rutinmässig klinisk användning på den amerikanska marknaden. Aerocrine har utvecklat ett utandningstest som kraftigt förbättrar möjligheten att följa upp hur astmapatienterna svarar på behandling. Patienten gör en utandning i NIOX och får svar direkt. NIOX mäter kvävemonoxid, NO, i utandningsluften. NO bildas i luftvägarna vid inflammation, astmatiker har förhöjda halter av NO som sjunker med rätt behandling. Genom att regelbundet mäta NO hos sina patienter får läkarna snabbt besked om behandlingen gett önskvärd effekt. "Nu när jag kan mäta behandlingens effekt förbättras kontrollen av astman hos mina patienter", säger Dr Phil Silkoff, Denver USA, som har lett den kliniska prövningen av NIOX i USA och är ledande expert inom området. "NIOX är dessutom lätt att använda både för sjukvårdspersonal och för patienter." Godkännandet innebär att Aerocrine nu kan marknadsföra NIOX och NO- testen till läkare i USA. Detta är ett stort genombrott för NO som metod och för Aerocrine som bolag. "Vi ser ett mycket stort intresse för NIOX i USA. Beskedet från FDA kommer lägligt, om två veckor samlas 15 000 läkare på den årliga amerikanska lungkongressen (ATS) i Seattle", säger Thomas Almesjö, VD för Aerocrine AB. Aerocrine har i dag ett omfattande distributionsnätverk för försäljning av NIOX i ett 20-tal länder i Europa, Asien och Australien/Nya Zeeland. I USA har Aerocrine förberett ett positivt svar från FDA med att kontraktera en försäljningsstyrka på drygt 30 personer. Astma är i dag ett av de största globala hälsoproblemen. Enligt WHO finns det cirka 100-150 miljoner astmatiker i världen och antalet astmapatienter ökar. Varje år orsakar astma i USA över 2 miljoner akutbesök. För mer information kontakta: Thomas Almesjö, VD Aerocrine, tel: 08 6290782, mobil: 070 629 07 82 Lena Kajland-Wilén, marknadsdir, Aerocrine, tel: 08 629 07 84, mobil 070 629 07 84 Aerocrine AB är ett svenskt medicintekniskt företag som är världsledande inom forskning och utveckling av kvävemonoxid (NO) som markör av inflammation i människokroppen. Aerocrine utvecklar produkter för analys av inflammatoriska sjukdomar inom luftvägar, tarm och urinvägar. Företaget har åtta beviljade patent i USA. Företaget bildades 1997 och har kontor i Solna utanför Stockholm. Mer information finns på www.aerocrine.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030513BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030513BIT00490/wkr0002.pdf