ÅF och Ericsson i nytt samarbete för smart och trådlös industri

Report this content

ÅF och Ericsson inleder ett partnerskap i Skandinavien för att introducera mobil uppkoppling till industriella applikationer. Samarbetet syftar till att stärka erbjudandet inom olika industrisegment, driva den digitala transformationen och lösa problem i produktionen.

För att industrin ska bli riktigt smart krävs ett ny bas för kommunikationslösningar. Med de nya standarderna för mobil uppkoppling kan nästan alla saker kopplas upp och användas för att lösa olika utmaningar inom produktion. Med en smart och trådlös industri kan produktionslinor konfigureras snabbare. Resultatet blir en flexibel produktion, en bredare mix av specialanpassade produkter och transparens i verksamheten. Säkra och mobila nätverk inom industrin kan bidra till att kritiska och omfattande IoT-tillämpningar blir framgångsrika. Mäta, spåra och sammankoppla olika aktiviteter blir enklare, och mer datadrivna processer kan utföras på en och samma kommunikationsplattform.

För att till fullo möjliggöra nyttan av tekniken och vidga det nya ekosystemet är partnerskap viktiga. Tillsammans har ÅF och Ericsson ett komplett erbjudande inom rådgivning, integrationstjänster och kommunikationslösningar. Utvecklingen mot 5G skapar ytterligare möjligheter. Partnerskapet kommer att utforma standarder för uppkoppling och göra det möjligt för industriaktörer att nå sin fulla potential.

"Med ÅFs djupgående bransch-och digitaliseringskunskap och Ericssons expertis inom kommunikationslösningar kan vi leda våra kunder in i Industri 4.0", säger Jonas Gustavsson, VD och koncernchef för ÅF.

"Vi bidrar med säker trådlös teknik till tillverkningsindustrin och ÅF bidrar med integrationsförmåga och branschkunskap. Det skapar en unik kombination som gör oss relevanta på den här marknaden", säger Åsa Tamsons, Senior Vice President

För mer information:

Viktoria Leigard, presschef ÅF                                            +46 70 342 96 30
Ericsson Corporate Communications                                 +46 10 719 69 92