ÅF Pöyry tillsätter ny medlem i koncernledningen

ÅF Pöyry utser Susan Gustafsson till chefsjurist och ny medlem av koncernledningen. Samtidigt har Nyamko Sabuni valt att lämna bolaget och sin roll som hållbarhetschef och medlem i koncernledningen för nya uppdrag.

”Susan Gustafsson är ett välkommet tillskott i koncernledningen på ÅF Pöyry. Susan har mångårig erfarenhet och värdefull bakgrund inom internationell affärsjuridik och kommer att bli en viktig tillgång när vi tar nästa steg som ett internationellt ledande företag inom teknik, design och rådgivning”, säger Jonas Gustavsson, VD och koncernchef ÅF Pöyry.

Susan kommer närmast som chefsjurist från Nordic Entertainment Group där hon ansvarat för den legala avdelningen, bestående av cirka 35 medarbetare i ett globalt team. Susan har haft övergripande ansvar för riskbedömning och säkerhet, bolagsstyrning, förvärvsprocesser, compliance samt strategisk juridisk rådgivning till VD och styrelsen. Susan har gedigen erfarenhet som chefsjurist och senior strategisk rådgivare inom legala frågor till ledningsgrupper inom svenska så väl som internationella börsnoterade bolag. Tidigare har Susan arbetat på MTG AB samt på Pernod Ricard Group i Paris. Susan tog sin juristexamen vid Lunds Universitet 1999 och har även en studerat europeisk- och internationell juridik i Maastricht, Nederländerna.

”Det är en spännande tid att kliva in i ÅF Pöyry och ta sig an uppdraget som chefjurist. Med ledande hållbara lösningar och innovation i fokus ser jag fram emot den utvecklingen vi ska driva tillsammans i det nya bolaget”, säger Susan Gustafsson.

Susan tillträder tjänsten på ÅF Pöyry senast september 2019.

Samtidigt har Nyamko Sabuni, hållbarhetschef på ÅF Pöyry, valt att lämna sin tjänst och sin plats i koncernledningen för nya uppdrag utanför bolaget.

”Jag vill tacka Nyamko för att på ett framgångsrikt sätt bidragit till att bygga upp ÅFs trovärdighet inom hållbarhet och mångfald. Ett starkt fokus på dessa frågor är avgörande när vi skapar framtidens lösningar och attraherar kommande generationer på arbetsmarknaden. Jag vill passa på att önska Nyamko all lycka till med framtida uppdrag”, avslutar Jonas Gustavsson.

Nyamko Sabuni lämnar formellt sin tjänst i juni 2019 och en rekryteringsprocess för en ny hållbarhetschef på ÅF Pöyry har påbörjats.

Om ÅF Pöyry
ÅF Pöyry är ett ledande internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi skapar lösningar åt våra kunder utifrån ett hållbarhetsperspektiv och globala trender såsom urbanisering och digitalisering. Vi är mer än 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri och energi som arbetar globalt för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.

För mer information:
Cathrine Sandegren