Affärsstrategerna investerar i Venture Cup pristagare

Affärsstrategerna investerar i Venture Cup pristagare Affärsstrategerna investerar 6 Mkr i RaySearch Laboratories AB, som kom på 3:e plats i årets upplaga av Venture Cup. RaySearch har utvecklat en optimeringskod (ORBIT) som avsevärt förbättrar strålterapin av cancer. Det unika med ORBIT är att den skräddarsyr strålbehandlingen och hittar den optimala dosnivån och dosfördelningen för varje patients behov. Metoden innebär både en effektivare behandling av tumören och mindre biverkningar. Optimeringskoden har tagits fram genom flera års forskningsarbete på Karolinska Institutet. Bakom forskningen och bolaget står Johan Löf, doktorand i medicinsk strålningsfysik, professor Anders Brahme, fil.dr. Bengt K Lind och civilingenjör Anders Liander. Styrelseordförande i RaySearch är Erik Hedlund,VD för Scanditronix Medical AB. Erik har lång erfarenhet från ledande befattningar i medicintekniska företag. Bolaget har redan ett globalt licensavtal med ADAC Laboratories Inc som har cirka en fjärdedel av världsmarknaden för avancerade dosplaneringssystem. ORBIT ska säljas som en plug-in modul till ADACs system. Den potentiella marknaden för ORBIT uppgår till flera miljarder kronor. Se även ADACs pressrelease på www.adaclabs.com . - Affärsstrategerna känns som kompetent partner och de har gedigen erfarenhet av att skapa framgångsrika medicintekniska företag, säger Johan Löf, grundare och VD i bolaget. - Individuellt anpassad strålbehandling kommer snart att bli en självklarhet och något som patienterna kommer att kräva, säger Claes-Göran Fridh, VD i Affärsstrategerna. Affärsstrategerna investerar 6 Mkr i RaySearch motsvararande en ägarandel om 25%, varav 10% ska användas för ett optionsprogram till anställda. För ytterligare information kontakta: Yvonne Petersson, Business Developer, Affärsstrategerna telefon 08-545 831 92 eller e-mail: yvonne@astrateg.se Per Ersson, Investment Manager, Affärsstrategerna telefon 08-545 831 94 eller e-mail: per@astrateg.se. Johan Löf, VD, RaySearch Laboratories AB telefon 0706-83 79 35 eller e-mail: johan@radfys.ks.se Affärsstrategerna i Sverige AB, som är noterade på OM Stockholmsbörsens O- lista, är ett venture capital-bolag som investerar i företag som har potential att bli världsledande nischföretag inom främst IT/Internet, Wireless och Life Science/Medicinsk Teknik. Affärsstrategerna är delägare i följande bolag: A Brand New World, Alpha Helix, Artema, Chemel, Doorways Education, European Institute of Science, Fingerprint Cards, FreeHand Communication, InfiniCom, Mainbox, Megacon, Mocat, Musicbrigade, Naty, Netbaby World, RaySearch Laboratories, RS Cordless Technology, Samba Sensors, Skolboken.se, SWATS, Web Update, Widermind samt Yesitworks.com. Mer information finns på www.astrateg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00230/bit0002.pdf