Katrine Kielos får prestigeuppdrag på Aftonbladets ledarredaktion

Katrine Kielos profileras tydligare på Aftonbladets ledarsida. Från och med april skriver Katrine Kielos alla söndagsledare.
– Söndagstexterna är sidans flaggskepp med möjlighet att skriva längre och fördjupa debatten. Det är roligt att få ge detta prestigeuppdrag till en av Sveriges bästa opinionsskribenter, säger Karin Pettersson, politisk chefredaktör.

Katrine Kielos har sedan oktober varit tf chef för Aftonbladets ledarredaktion. När politiska chefredaktören Karin Pettersson kommer tillbaka från föräldraledighet 1 april får Katrine Kielos prestigeuppdraget att varje vecka skriva sidans söndagstexter.

– Det är en unik möjlighet för mig. Att få ett eget utrymme och kunna skriva mer fördjupande är både en dröm och en spännande utmaning, säger Katrine Kielos.

Olle Svenning får samtidigt en friare roll på Aftonbladets ledarsida. Olle Svenning har tidigare haft det särskilda uppdraget att skriva om europeisk socialdemokrati och socialdemokratins historia.

– Olle Svenning är med sin bredd, sin erfarenhet och sina kunskaper en mycket stor tillgång för Aftonbladets ledarsida. Nu får han större frihet att skriva om de ämnen han själv brinner för, säger Karin Pettersson.

Daniel Swedin, som vikarierat på ledarredaktionen, får fast anställning.

– Daniel Swedin är en vass skribent med stora kunskaper om sociala medier. Det är viktigt för ledarsidan att ha den spetskompetensen i det nya medielandskapet, säger Karin Pettersson.

Karin Pettersson, politisk chefredaktör. Telefon: 070–248 15 29.
E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se.
Katrine Kielos, tf chef ledarredaktionen, Telefon: 073–657 20 97.
E-post: katrine.kielos@aftonbladet.se
Fredrik Lindén, informationschef. Tel: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.