Sportbladet först med bot på Facebook

Aftonbladet lanserar idag som första mediehus i Sverige en bot på Facebook. Under Silly Season kommer Sportbladets läsare att kunna interagera med och få uppdateringar av nyhetsboten direkt i Messenger.
– Personliga nyhetsbotar är ett spännande område som har goda möjligheter att få en central roll i hur vi upptäcker och konsumerar nyheter. Det här är ett sätt för oss att lära samtidigt som vi erbjuder våra användare en häftig tjänst, säger Erik Carlsson, sociala medier-chef på Aftonbladet.

Sportbladets Silly Season-blogg har under lång tid varit en av landets absolut mest besökta bloggar med en enorm skara av hängivna och lojala fotbollsfans. Nyhetsboten blir ett innovativt och intressant komplement till årets Silly-bevakning.

En nyhetsbot är en personlig tjänst där användaren kan interagera inuti chattappar som till exempel Facebook Messenger. Boten fungerar i praktiken som en privat nyhetsbetjänt som omedelbart uppdaterar användaren om ämnen hen är intresserad av.

Användarna av Sportbladets nyhetsbot kan följa sitt favoritlag eller favoritspelare och få omedelbara notiser varje gång en nyhet publiceras, få en nyhetssammanfattning av dagens sju hetaste övergångsrykten och flashar vid stora Silly-händelser

– Silly Season har blivit ett fenomen och intresset från mängder av läsare verkar omättligt. Vi har redan Sveriges största blogg och Sveriges största sport-podd och deadline day-sändning. Nu testar vi ännu ett grepp för ge en ännu bättre service. Jag tror många kommer att älska den här finessen också, säger Sportbladet-chefen Pontus Carlgren.

Silly Season-bloggen har premiär idag den 20 december. Nu finns också en beta-version av boten tillgänglig innan den släpps i full version den 26 december.

– Det här är ett helt nytt område både för oss och läsarna. Det gäller att vara ödmjuk inför detta och vi ser fram emot att utveckla boten tillsammans med läsarna efter deras önskemål, säger Erik Carlsson.

Till nyhetsboten: https://www.messenger.com/t/SportbladetSillySeasonBloggen

Erik Carlsson, sociala medier-chef. Tel: 070-279 03 55. E-post: erik.carlsson@aftonbladet.se.
Pontus Carlgren, chef Sportbladet. Tel: 070-676 23 61. E-post: pontus.carlgren@aftonbladet.se.
Magnus Ringman, t f informationschef/stabschef. Tel: 070-525 23 49. E-post: magnus.ringman@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2015 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 233 miljoner kronor.