SodaStreams alkoholfria påsk

Under högtider som påsk umgås många med nära och kära över mat och dryck, då ofta alkoholhaltiga alternativ. SodaStream har i en ny undersökning kartlagt svenskarnas dryckesvanor och enligt den har hela 64 procent av svenskarna någon gång känt sig pressade att dricka alkohol i sociala sammanhang. För att inspirera till fler goda alkoholfria alternativ har SodaStream tillsammans med bartendern Nathalie Haglund tagit fram en alkoholfri påskdrink som passar bra till högtidens måltider.

Påsken närmar sig och många väljer att umgås med familj och vänner över dukat bord. Mat och dryck är centrala delar av högtiden och under den sociala helgen är alkoholhaltiga drycker vanligt förekommande. En undersökning som GfK Norm har genomfört på uppdrag av SodaStream visar att hela 64 procent av svenskarna någon gång har känt sig pressade att dricka alkohol. Över en tredjedel uppger dessutom att de anser att det finns för få alkoholfria alternativ i sociala sammanhang.

– Vår färska undersökning visar att många anser att det finns för få alkoholfria alternativ i sociala sammanhang men också att väldigt många någon gång känt sig pressade att dricka alkohol. På SodaStream vill vi inspirera till att skapa alkoholfria drinkar som är lika spännande och goda som alkoholhaltiga drycker. Därför har vi valt att slå oss ihop med bartendern Nathalie Haglund som tagit fram en alkoholfri drink baserad på Sodastreamat vatten, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Tillsammans med Nathalie Haglund, bartender på Pharmarium i Stockholm, har SodaStream tagit fram en alkoholfri påskdrink som passar bra till påskmaten. En vårig blandning med syrliga smaker av socker på krusbär, färskpressad limejuice, alkoholfri öl och Sodastreamat vatten. Drinken toppas med dill.

– På Pharmarium har vi länge använt oss av kolsyremaskiner från SodaStream, jag blev därför väldigt glad när jag fick uppgiften att ta fram en alkholfri påskdrink tillsammans med just SodaStream. När jag tänker på påsk, tänker jag på våren och allt gott som är i säsong. Jag valde därför att bygga drinken på socker på krusbär, färskpressad limejuice och dill. Krusbären skapar en naturlig syra som passar bra till påskmaten. Drinken kräver varken många ingredienser eller mycket tid vilket gör den enkel att blanda hemma, säger Nathalie Haglund, bartender på Pharmarium.

Recept:
300 cl socker
500 cl alkoholfri öl
800 gram krusbär
5 cl färskpressad limejuice
Dill
Is
Sodastreamat vatten

Gör så här:
1. Blanda den alkoholfria ölen tillsammans med krusbären i en kastrull på medelhög värme. Låt krusbären dra en stund.
2. När skummet har lagt sig och krusbären blivit mjuka är det dags att tillsätta socker i kastrullen.
3. Låt blandningen av alkoholfri öl, krusbär och socker sjuda i cirka tio minuter eller tills dess att sockret lösts upp.
4. Låt sedan svalna en stund.
5. Häll 7 cl krusbärssockerlag i ett collinsglas.
6. Tillsätt 5 cl färskpressad limejuice.
7. Tillsätt dill samt is och rör runt.
8. Toppa sedan med Sodastreamat vatten.
9. Garnera med dill och lime.

Har du någon gång känt påtryckningar att dricka alkohol i sociala sammanhang?

Totalt                             Kvinna                           Man

Aldrig                                        36 %                              38 %                               34 %

Sällan                                       32 %                              31 %                               33 %

Ibland                                       26 %                              27 %                               25 %

Ofta                                            6 %                                6 %                                 5 %

Anser du att det finns för få alkoholfria alternativ i sociala sammanhang idag?

Totalt                             Kvinna                           Man

Ja                                              35 %                              43 %                               28 %

Nej                                            49 %                              41 %                               57 %

Vet ej                                        16 %                              16 %                               15 %

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av undersökningsföretaget NORM (Norm Research & Consulting AB) på uppdrag av SodaStream. Undersökningen genomfördes online i mars 2017. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 15 och 65 år. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 716 personer i undersökningen.

E-post:
peter@agency.se

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna; www.sodastream.se