Bokslutskommuniké 2016

Helåret

Fjärde kvartalet

Det fjärde kvartalet visade på fortsatt bra efterfrågan och god beläggning i våra anläggningar. Omsättningen var i nivå med föregående år, medan resultatet var bättre än motsvarande period 2015. I jämförelsen bör beaktas att fjolårets sista kvartal delvis påverkades av en nedvärdering av lager till följd av fallande råvarupriser. Samtidigt visar utfallet att vårt förändringsarbete gett reella effektiviseringsvinster som nu också avspeglas i kvartalets resultatförbättring.

Året som helhet

Fokus för 2016 har legat på att konsolidera AGES marknadsposition som en ledande leverantör inom vår nisch och att skapa en stabil grund för framtiden. Strategin att stärka och operativt effektivisera koncernens verksamhet syftar till att skapa förutsättningar för att kunna möta kundernas allt högre kvalitetskrav och erbjuda mer avancerade komponenter och system över tid. För att nå dessa mål har vi vidareutvecklat produktionsprocesserna och vår tekniska prestanda och investerat i ny maskinutrustning och spetsteknologi. Ombyggnationen i Värnamo samt införandet av ett målstyrt ledningssystem och ett gemensamt affärssystem för de två enheterna i Unnaryd är exempel på investeringar som gjorts för att kvalitetssäkra och öka stabiliteten i processflödena.

Under året har produktionskapaciteten utnyttjats väl, samtidigt som vi genom vårt genomgripande och fortlöpande förbättringsarbete har rustat oss för att möta marknadens framtida krav på högkvalitativa lättviktskomponenter. Viktiga kvitton på det erhölls dels i januari då AGES i Unnaryd åter certifierades enligt den fordonsspecifika standarden ISO/TS 16949, dels via den marginalförstärkning som uppnåddes under det sista kvartalet.

2017 har inletts med fortsatt god orderingång och effektivt utnyttjad produktionskapacitet. Våra kunders prognoser för kommande månader är stabila.

Med utgångspunkt i vårt fortlöpande förbättringsarbete har vi god beredskap för att möta marknadens ökande efterfrågan. Effektiviseringsarbetet kommer att fortgå under året med förväntad fortsatt stabil produkt- och leveranskvalitet.

AGES marknadssatsning inom fordonsindustrin i norra Europa har nått framgång genom att en av de större fordonstillverkarna, som vi inte har affärer med i dagsläget, har godkänt koncernen som leverantör och tagit upp oss i sin leverantörsbas. Vår förhoppning är att det på sikt ska ge nya affärsmöjligheter.

Tel:+46(0) 70 222 67 88

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2017 kl. 12.00 CET.

AGES erbjuder gjutning, bearbetning och montering av kvalificerade precisionskomponenter i större serier. AGES nettoomsättning uppgår till ca 800 MSEK och koncernen har i dag 450 medarbetare.

AGES B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Firsth North Premier under kortnamnet AGES B och företagets Certified Advisor är Remium Nordic AB.