Ahlstrom-Munksjö erhåller OK Compost-certifiering för sina fettresistenta Coralpack-förpackningspapper

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ PRESSMEDDELANDE 3 JULI 2019, 09:00 EET

Ahlstrom-Munksjö har erhållit OK Compost HOME- och OK Compost INDUSTRIAL-certifieringarna från TÜV® Austria för hela sitt sortiment av fettresistenta Coralpack-förpackningspapper.

OK Compost HOME- och OK Compost INDUSTRIAL-certifieringarna bekräftar att de fettresistenta Coralpack-förpackningarna går att kompostera hemma och i industrianläggningar. Komposterbart förpackningsmaterial för livsmedel är ett exempel på hur hållbara lösningar kan bidra till att minska miljöpåverkan från förpackningsmaterial. Certifieringen gör det enklare för Ahlstrom-Munksjös kunder att använda OK Compost-märkningen för sina slutprodukter, oavsett om de är tillverkare av förpackningsmaterial eller varumärkesägare. OK Compost-certifieringen är internationellt erkänd i enlighet med EU-standarden EN13432. Alla tester har genomförts av ett oberoende laboratorium som är certifierat och ackrediterat i enlighet med ISO 17025.

– Vi är extremt stolta över OK Compost-certifieringen. Ahlstrom-Munksjö är ett av de första företagen som får den här certifieringen för sina kunder som använder fettresistenta förpackningspapper. Initiativet är perfekt förenligt med Ahlstrom-Munksjös målsättning att utveckla lösningar för en mer hållbar vardag, säger Raphaël Bardet, chef för affärsenheten Food inom affärsområdet Specialties.

De fettresistenta Coralpack-förpackningspappren används i förpackningar för fetthaltiga livsmedel som smör och margarin, snabbmatsprodukter och mikrovågspopcorn. Produktlösningen skyddar livsmedlen och minskar fettfläckarna på förpackningen. Coralpack-förpackningspappren är tillverkade av nyfiber och är biologiskt nedbrytbara och komposterbara. Med en ytvikt från 30 till 90 gsm med eller utan våtstyrka, finns Coralpack-lösningarna tillgängliga i vita eller oblekta versioner.

Förutom Coralpack™ tillverkar Ahlstrom-Munksjö många specialpapper avsedda för hållbar förpackning av livsmedel, bakprodukter och andra industriella tillämpningar. Slutanvändningsområdena omfattar bland annat bagerier, snabbmatskedjor, förpackning av ost, sötsaker, popcorn, frukt och grönsaker, tvål, läkemedel och djurmat.

För mer information, kontakta:

Raphaël Bardet
Chef för affärsenheten Food, affärsområdet Specialties
Tel. +33 (0)6 08 23 51 82
E-post: raphael.bardet@ahlstrom-munksjo.com

Ahlstrom-Munksjö i korthet
Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.

För att ladda ner bilder, se https://bit.ly/2X6Jl4r

Taggar: