Ahlstrom-Munksjö investerar i ny formaldehydfri bestrykningsmaskin

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ PRESSMEDDELANDE, 23 september 2020 kl. 12.00 EEST

Ahlstrom-Munksjö investerar i en mer hållbar bestrykningsmaskin i Billingsfors för formaldehydfria färdigfolier för möbel-, bygg- och konstruktionsindustrin. Den nya maskinen beräknas vara klar under fjärde kvartalet 2021.

Förutom att möjliggöra formaldehydfri bestrykning beräknas den nya bestrykningsmaskinen reducera CO2 utsläppen med 20% i denna del av processen, vilket ytterligare förstärker Ahlstrom-Munksjös ställning som leverantör av hållbara fiberbaserade lösningar.

Investeringen på cirka 7 miljoner euro förväntas öka anläggningens tillverkningskapacitet och möjliggöra expansion till nya geografiska marknader. Det gör det även möjligt att bättre utnyttja kapaciteten på det integrerade massabruket.

“Denna investering gör det möjligt för oss att erbjuda ett mer hållbart bestruket papper och produkter av oblekt massa för våra kunder och expandera till nya kunder och marknadssegment i hela världen. Jag är dessutom mycket glad att investeringen bidrar till koncernens mål att reducera koldioxidutsläppen och gör det möjligt för oss att sluta använda formaldehyd vilket förbättrar arbetsmiljön för våra anställda”, säger Eva Thunholm, Vice President, Insulation business.

För mer information kontakta:

Johan Lindh, Vice President, Group Communications and Investor Relations,
Dan Adrianzon, Executive Vice President, Industrial Solutions, +46 10 250 10 09

Ahlstrom-Munksjö i korthet
Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com