Ahlstrom-Munksjös filtreringsmedium Extia® får utmärkelse för produktnyhet

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ         PRESSMEDDELANDE         DEN 4 APRIL 2019 kl. 10.00 EET

Extia® från Ahlstrom-Munksjö tilldelades en utmärkelse för produktnyhet av American Filtration & Separations Society under deras årliga lunchceremoni på FiltCon 2019.

Extia® är ett banbrytande, mycket hållbart filtreringsmedium som ger längre filterlivslängd för tillämpningar inom luftföroreningskontroll (APC; Air Pollution Control).  APC-filtreringsmedier används i en mängd industritillämpningar för att minska eller eliminera utsläppet av partiklar i atmosfären från stationära källor. Med nya Extia® ökar filterlivslängden med mer än 40 % och filterbyten behövs mer sällan. Ahlstrom-Munksjö är en ledande tillverkare av luftfiltreringsmaterial för industrin.

”Jag är mycket stolt över vårt sydkoreanska FoU-team som har utvecklat den här enastående nya produkten. Extia® är ett utmärkt exempel på hur Ahlstrom-Munksjö kan dra nytta av sin globala närvaro för utveckling och tillverkning av högeffektiva filterprodukter”, säger Fulvio Capussotti,  EVP Filtration and Performance. ”Extia® riktar sig till kunder inom industriell filtrering och vi fortsätter att stärka vårt produktsortiment för våra kunder på det här området.”

Ahlstrom-Munksjös verksamhet Filtration, som ingår i affärsområdet Filtration and Performance, utvecklar och tillverkar effektiva filtreringsmaterial för motoroljor, bränslen och luft, såväl som industriluft, och används i fordon eller för industriella ändamål. Verksamheten Filtration har även tillämpningar och utvecklar vidare filtreringslösningar inom e-mobilitet.

För mer information, besök www.ahlstrom-munksjo.com/extia eller kontakta filtration@ahlstrom-munksjo.com.

Ahlstrom-Munksjö i korthet
Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.

Taggar: