Ahlstrom-Munksjös HighFlow-produkt slår rekord i antalet laminerade lager av kolfibermaterial

AHLSTROM-MUNKSJÖ, PRESSMEDDELANDE, DEN 22 MARS 2019 kl. 10:00 EET

Ahlstrom-Munksjös kunder har ett behov att försöka lösa utmaningen med den ständigt växande storleken av vindkraftverksblad. I takt med att bladen blir allt längre, ökar även tjockleken på laminaten.

Ahlstrom-Munksjös glass- och kolfiberkompositteam har lyckats ta fram ett kolfiberbaserat enkelriktat material. I ett enkelriktat (UD) material löper huvuddelen av fibrerna i endast en riktning. Det nya materialet kan lamineras i upp till 165 lager eller till och med mer, allt på en och samma gång. Det tidigare rekordet för infusion av kolfiber i enkelriktat material var 120 lager.

”Det är verkligen spännande med det nya enkelriktade HighFlow Carbon-materialet. Vårt team på produktionsanläggningen i S:t Michel i Finland har gjort en strålande insats”, säger Pekka Helynranta, Vice President, Building and Wind. ”HighFlow Carbon är särskilt utformat för vindkraftverksblad för att möjliggöra större kraftverk.”

Större vindkraftverk kan generera mer energi. Större storlek innebär också större blad. För att optimera energiproduktionen bör bladen vara lätta och styva. Hittills har det inte funnits någon bra lösning på detta. Men HighFlow Carbon löser det här problemet. Genom att öka antalet enkelriktade lager upp till 165 kan vi hjälpa kunden att uppnå nya nivåer av tjocklek på bladbalkslaminat. Materialet var enkelriktad kolfiber på 600g/m2.

Då man använder Ahlstrom-Munksjös HighFlow-produkt är infusionsprocessen i sig mer tillförlitlig, eftersom det är en lägre risk för omättade områden av enkelriktat kolfibermaterial. Det nya produktsortimentet möjliggör en kontroll av materialens genomsläpp och dessutom går det att styra flödeshastighet och -riktningen. Det innebär att våra kunder nu slipper alla utmaningar som kan hänföras till infusion av kolfibermaterial.

Våra kunder har visat stort intresse för denna milstolpe. Våra kunder är tillverkare av blad för vindkraftverk. De använder bladen vid egna kraftverk eller säljer dem till stora globala tillverkare av vindkraftverk. Dessutom har designföretag, som utformar blad åt bladtillverkare, visat intresse för vårt nya koncept.

Läs mer om HighFlow till vindkraft

För mer information, kontakta:

Pekka Helynranta
Vice President, Building & Wind, Filtration and Performance
Tel. +358 10 888 2606
Mobil: +358 50 571 0458
E-post: pekka.helynranta@ahlstrom-munksjo.com

Ahlstrom-Munksjö i korthet

Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm.

Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.

Taggar: