Ahmed Yasin lämnar AIK Fotboll för Qatar

AIK Fotboll är överens med Al-Khor SC från Qatar om en omedelbar transfer för Ahmed Yasin. 27-årige Yasin tävlingsdebuterade för AIK 2016 och spelade sammanlagt 46 tävlingsmatcher för klubben.

– Vi har hittat en lösning i en komplex situation där alla får ut något. Ahmed Yasin har bidragit till AIK:s starka vår och sommar och vi önskar honom all lycka i sin nya klubb, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Jag skulle vilja tacka AIK för min tid i klubben och för all stöttning som jag har fått av AIK-familjen. Jag önskar AIK all lycka framöver och jag tror att ni/vi vinner SM-guld i år, säger Ahmed Yasin.

27-årige Ahmed Yasin, född den 22 april 1991 i Bagdad, inledde sin fotbollskarriär i moderklubben BK Forward. AIK Fotboll meddelade den 7 januari 2016 att man var överens med den danska klubben AGF Fodbold och spelaren Ahmed Yasin om villkoren för en omedelbar övergång och avtalet mellan parterna löpte över 2018. Det blev sammanlagt 46 tävlingsmatcher, varav 26 från start, och fyra mål för honom i AIK-tröjan.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (KSEK) Till (KSEK)
I                          0         2 500
II                  2 500         5 000
III                 5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

AIK Fotboll och Ahmed Yasin är överens om att spelaren köper ut sig själv från sitt nuvarande avtal som löper ut vid årsskiftet 2018/2019, vilket tillsammans med besparing i lönekostnader under resterande del av kontraktslängden totalt sett ger en motsvarande positiv resultateffekt på medelnivå i klass 1. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Ahmed Yasin, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Björn Wesström, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: +46 70 - 431 12 19