Nomineringskommitténs förslag till styrelse

Nomineringskommittén lämnar härmed sitt kompletta förslag till AIK Fotboll AB:s årsstämma onsdagen den 14 mars 2012. Utgångspunkten för kommitténs arbete har varit koden för svensk bolagsstyrning och de ytterligare riktlinjer i överensstämmelse med koden (det s k "ägardirektivet") som huvudägaren AIK Fotbollsförening och de större minoritetsägarna har angett. Nomineringskommittén har framförallt eftersträvat kontinuitet i styrelsearbetet och föreliggande förslag innebär därför endast en smärre förändring i styrelsens sammansättning jämfört med föregående år.

Omval av ordförande

Nomineringskommitténs förslag till ordförande i styrelsen är:

Johan Strömberg

Född: 1958.

Yrke: advokat, delägare och VD på advokatfirman Nordia

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i Oricane AB, ACC Another Clothing Concept AB, Hugo Lindersson Kläder AB samt SEF (Föreningen Svensk Elitfotboll).

Tidigare uppdrag: Ordförande i AIK huvudstyrelse 2008-2010.

Beroende: Nej.

Antal aktier i Bolaget: 0.

Om Johan Strömbergs uppdrag som styrelseordförande upphör i förtid, skall styrelsen inom sig välja ny ordförande.

Omval av ledamöter

Nomineringskommitténs förslag till omval av ledamöter i styrelsen är:

Mats Carlsson

Omval, invald i styrelsen 2005.

Född: 1966.

Yrke: VD för Pareto Öhman AB..

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i Pareto Öhman AB, ISIS KB, E. Öhman J:or Fondkommission Finland Oy, Bjelkevägeninvest AB, styrelseledamot och VD i E. Öhman J:or Fondkommission Holding AB och styrelsesuppleant i Burgundy AB.

Tidigare uppdrag: NordicPartners Inc. (VD, styrelse, aktieägare), styrelseledamot i Suramina Resources, Bukowski Auktioner AB och OtirolArt AB.

Beroende: Nej

Antal aktier i Bolaget: 78 000 B-aktier

Thomas Gravius

Yrke: VD för Panaxia.

Nuvarande uppdrag: Diverse styrelser i Panaxia-koncernen samt styrelseledamot i Gravius & Damos Partners AB.

Tidigare uppdrag: VD i Fastighets AB Grossistgatan7. Styrelseordförande i Staff 1 Bemanning & Rekrytering AB samt styrelseledamot i BERCO Produktion i Skellefteå AB och BERCO Intressenter AB.

Beroende: Ja, representant för AIK FF.

Antal aktier i Bolaget: 925 115  B-aktier, via bolag Laccord Ltd.

Rickard Henze

Född: 1979.

Yrke: Aktieanalytiker på ABG Sundal Collier .

Nuvarande uppdrag: Inga.

Tidigare uppdrag: Inga.

Beroende: Nej.

Antal aktier i Bolaget: 70 002 B-aktier.

Per Hägerö

Född: 1972.

Yrke: CTO & CMO Technology Nexus.

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i AIK FF, AIK Restaurang AB, AIK Merchandise AB, AIK Säkerhet AB, AIK Fotboll Transfer AB och innehavare av Peritum Management enskild firma.

Beroende: Ja, representant för AIK FF.

Antal aktier i Bolaget: 56 600 B-aktier.

Ronnie Smith

Omval, invald i styrelsen 2005.

Född: 1966.

Yrke: Driver Smiths Bil och Fastighets AB (delägare) och Smith & Smith Finansaktiebolag (delägare).

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i AIK Restaurang AB, AIK Merchandise AB, AIK Säkerhet AB, AIK Fotboll Transfer AB. VD i Smiths Bil och Fastighets AB; Styrelsesuppleant i Smith & Smith Finansaktiebolag.

Tidigare uppdrag: Styrelseledamot i AIK huvudstyrelse (2002-2004), styrelseledamot i AIK Fotbollsförening (2002-2005).

Beroende: Nej.

Antal aktier i Bolaget: 10 000 B-aktier.

Nyval av ledamöter

Nomineringskommitténs förslag till nyval av ledamöter i styrelsen är:

Lars Ekholmer

Född: 1960.

Yrke: Egen företagare inom ekonomi och redovisning, Kamerala.

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i AIK FF, styrelseordförande i AIK Innebandy AB och Kamerala Kontoret AB, styrelseledamot i Gemini Business Service AB. Ekholmerbolagen AB, Shamrock AB, Alcurada Backoffice AB och Svarta Massan Ekonomisk Förening..

Tidigare uppdrag: Inga.

Beroende: Ja, representant för AIK FF.

Antal aktier i Bolaget: 4 266 B-aktier.

Johan Segui lämnar styrelsen i och med årsstämman den 14 mars 2012.

Claes Hansen, sammankallande Nomineringskommittén

Mobil:+33 687 786 264

E-post: claes.hansen@hotmail.com

Om AIK Fotboll AB: AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2012 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.