Rörlighet -Lag eller lagom.Ett seminarium om LAS,den svenska modellen och rörlighet på arbetsmarknaden. I Stockholm den 19 maj kl 13-15

Rörlighet - lag eller lagom Ett seminarium om LAS, den svenska modellen och rörlighet på arbetsmarknaden. Medverkande är Sven Otto Littorin, Dag Klackenberg, Eva Fagerberg, Josefin Brink, Erik Ullenhag och Ursula Berge. K-G Bergström är moderator Onsdagen den 19 maj klockan 13-15 på Nordic Sea Hotel

I finanskrisens djupaste vågdal ställdes frågan om förhandlingsförmågan hos arbetsmarknadens parter på sin spets. Förhandlingarna om ett nytt huvudavtal havererade. Frågan om ungdomsarbetslösheten och rörligheten på arbetsmarknaden har drivits in i såväl avtals- som valrörelsen. Avtalsrörelsen börjar nu i allt väsentligt gå mot sitt slut. Då kan tiden vara mogen att ställa några viktiga frågor om arbetsmarknadens funktionssätt som ännu inte fått svar.
Håller fortfarande den svenska modellen? Är LAS ett hjärnspöke för arbetsgivarna eller ett faktiskt problem? Hur står sig svensk arbetsmarknad i internationell belysning? Vad är egentligen rörlighet på arbetsmarknaden och vad är en optimal sådan? Vilka förändringar kan göras för att förbättra för alla? På seminariet presenterar Akademikerförbundet SSR rapporten Rörlighet – lag eller lagom? Arbetsmarknadsministern gör ett inlägg som sedan följs av en av vårens mest intressanta samtal i sakfrågorna med några av debattens viktigaste profiler.
Tid: Onsdag 19 maj 2010, 13.00–15.00 Nordic Sea Hotel, Plats: Vasaplan, Stockholm. Seminariet är kostnadsfritt. Medverkande: Sven Otto Littorin, arbetsmarknadsminister (m) Dag Klackenberg, vd, Svensk Handel Eva Fagerberg, förhandlingschef, Akademikerförbundet SSR Josefin Brink, riksdagsledamot (v) Erik Ullenhag, partisekreterare (fp) Moderator: K-G Bergström, journalist Rapportpresentatör: Ursula Berge, samhällspolitisk chef, Akademikerförbundet SSR

Anmäl dig till lollo.gellerstedt@akademssr.se senast den 17 maj.
Välkommen!