Strålande insatser prisades av IVA och Akzo Nobel

Strålande insatser prisades av IVA och Akzo Nobel Stockholm, 21 mars, 2003. Professor Anders Brahme på Karolinska Institutet mottog igår Akzo Nobel Science Award 2003 av Kungl. Ingenjörsvetenskapskademien, IVA. Prissumman på 500.000 kronor går till Anders Brahme med motiveringen "för sin unika forskargärning inom strålbehandlingsfysiken samt kombinationen av grundforskning, tillämpad forskning och interaktion med industrin". -Jag är mycket glad och hedrad över att få ta emot Akzo Nobel Science Award som uppskattning på min forskning. I framtiden kommer varannan person drabbas av cancer. Min forskning öppnar möjligheten att bota betydligt fler patienter än idag. Metoden ger mindre biverkningar tack vare patientindividualiserad biologisk optimering krävs då det krävs bara tio behandlingstillfällen för den drabbade i stället för dagens trettio, säger Anders Brahme. Priset delades ut av Akzo Nobels koncernchef Cees van Lede och IVAs VD Lena Thorell. -För IVA är det mycket positivt att få dela ut den här typen av pris. Det stödjer svensk forskning och dess utveckling. Anders Brahme är en excellent mottagare med tanke på att hans forskning har tydlig tvärvetenskaplig karaktär, säger Lena Thorell, VD på IVA. -Akzo Nobel har sedan 1999 delat ut Akzo Nobel Science Award. För oss är detta ett sätt att belöna duktiga forskare och vi hoppas samtidigt öka kunskapen om och intresset för vetenskap bland ungdomar Vi är mycket glada att få överlämna priset till Anders Brahme, säger Cees van Lede, koncernchef för Akzo Nobel. - Bildtext: Anders Brahme (mitten) mottar Akzo Nobel Science Award av Lena Thorell, VD för Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och Cees van Lede, koncernchef för Akzo Nobel. Prissumman är på 500.000 kronor. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24745 För ytterligare information: Anders Brahme, Karolinska sjukhuset, 08-5177 2496 Anna Larsson, informationschef Akzo Nobel, 08-743 47 49 Erika Ingvald, pressansvarig IVA, 08-791 29 78 Ytterligare bilder och information finns på www.iva.se/akzo. Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) är en fristående akademi som till nytta för det svenska samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår akademien åtgärder som stärker Sveriges industriella kompetens och konkurrenskraft. Akzo Nobel förser kunder över hela världen med läkemedel, färg och kemi. Koncernens omsättning för 2002 uppgick till ca 128 miljarder kronor. Akzo Nobel har för närvarande 68 000 medarbetare i över 80 länder. Huvudkontoret ligger i Nederländerna. I Sverige har Akzo Nobel ca 4 500 anställda på ett 30-tal platser. Här finns internationella huvudkontor för fyra av Akzo Nobels affärsområden. Akzo Nobel Science Award Akzo Nobel stöder avancerad vetenskaplig forskning som bedrivs på universitet och forskningsinstitut. Ett exempel är "Science Award Sweden", som är ett tvärvetenskapligt pris på 500 000 kronor som delas ut i samarbete med Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Priset utdelas för "banbrytande insatser genom gränsöverskridande forskningsverksamhet, som vilar på ingenjörsvetenskaplig grund". Priset delades ut första gången 1999 och delas ut vartannat år i Sverige och vartannat år i Nederländerna. Pristagarna nomineras och utses av en jury, som består av medlemmar i IVA. I Nederländerna har priset delats ut ett 30-tal gånger i samarbete med Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00180/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00180/bild.html Pictures