Första kvartalet 2010: God avkastning och fortsatt sjunkande kostnader

Den goda utvecklingen för tjänstepensionsföretaget Alectas placeringsportfölj 2009 höll i sig även under årets första kvartal. Samtidigt har kostnaderna sjunkit och förväntas fortsätta göra det under detta år.

Totalavkastningen för Alectas samlade portfölj blev 3,4 procent första kvartalet 2010. Den genomsnittliga årsavkastningen för den samlade portföljen de senaste fem åren var 6,4 procent. Senast tillgängliga siffror visar att Alecta ligger 0,5 procentenheter per år högre än branschens femårsgenomsnitt för avkastningen.

Alecta Optimal Pension +4,0 procent under kvartalet

För Alecta Optimal Pension, Alectas produkt för premiebestämd tjänstepension, uppgick avkastningen till 4,0 procent. Denna portfölj hade under första kvartalet 2010 en högre aktieandel än det långsiktiga riktmärket 60 procent och gynnades av stigande aktiemarknader under perioden.

– Alecta Optimal Pension har fortsatt att utvecklas väl i förhållande till jämförbara produkter på tjänstepensionsmarknaden, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

Kostnadsnivån sjunker

Under första kvartalet uppgick Alectas samlade förvaltningskostnadsprocent, beräknad som driftskostnaderna i förhållande till förvaltat kapital, till 0,22 vilket är en minskning från 0,24 sedan årsskiftet. Motsvarande nyckeltal för pensionsprodukter var 0,16 att jämföras med 0,17 för helåret 2009.

– Det besparingsprogram som påbörjades under 2009 börjar nu ge effekt och vi räknar med att sänka kostnadsnivån ytterligare under året, säger Staffan Grefbäck.

Alectas kollektiva konsolidering för de förmånsbestämda försäkringarna förstärktes under första kvartalet och uppgick vid periodens slut till 143 procent. Konsolideringen ligger därmed väl inom konsolideringspolicyns fastställda intervall på 125 – 155 procent. Solvensgraden var oförändrat 163 procent.

Staffan Grefbäck, vd, 08-441 65 62

Presskontakt, 070-288 68 11

Alecta har förvaltat tjänstepensioner sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom de lägsta kostnaderna. Vi förvaltar drygt 465 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,8 miljoner privatkunder och 30 000 kundföretag.