Tjänstepension viktigt i valet av arbetsgivare

Tjänstepension viktigt i valet av arbetsgivare Åtta av tio förvärvsarbetande svenskar tycker att tjänstepensionen är en viktig del av deras framtida pension. Fyra av tio låter sitt val av arbetsgivare påverkas av om arbetsgivaren betalar premier för tjänstepension eller inte. Det visar en undersökning som Sifo utfört på uppdrag av tjänstepensionsföretaget Alecta. Undersökningen presenterades i dag av Alectas vd Lars Otterbeck vid Stora Tjänstepensionsdagen 2003. Resultatet* i sammanfattning: · 85 procent av de förvärvsarbetande svenskarna anser att tjänstepensionen kommer att vara en mycket eller ganska viktig del av den framtida pensionen. I alla åldrar är det en klar majoritet som anser att tjänstepensionen är en viktig del. Men andelen ökar med stigande ålder. Varannan förvärvsarbetande över 50 år anser att tjänstepensionen kommer att vara en mycket viktig del av den framtida pensionen. · 41 procent av de förvärvsarbetande kan definitivt eller i viss mån låta sitt val av arbetsgivare påverkas av om arbetsgivaren betalar premier för tjänstepension. En av fyra förvärvsarbetande i storstäderna låter sitt val av arbetsgivare definitivt påverkas av om arbetsgivaren betalar premier för tjänstepension. - De flesta fast anställda löntagare omfattas av någon form av kollektivavtalad tjänstepension. Den här undersökningen visar att kunskaperna ökar bland de förvärvsarbetande om hur den slutliga pensionen är sammansatt och att pensionen kommer från olika håll. Därmed blir det också tydligare vilken stor roll tjänstepensionen spelar, säger Lars Otterbeck. - Den grupp som är mycket aktiv på arbetsmarknaden, 30 - 49-åringarna, värderar tjänstepensionen mycket högt. 44 procent av de tillfrågade i den åldern låter sitt val av arbetsgivare påverkas av om arbetsgivaren betalar premier till tjänstepensionen. Arbetsgivare som betalar dessa premier ger en löneförmån som de kan framhålla vid rekryteringar. * Undersökningen omfattar 1 019 förvärvsarbetande svenskar och utfördes under tiden 24 februari - 5 mars. Läs hela rapporten på alecta.se. För mer information Lars Otterbeck, vd Alecta, 08-441 66 60 Cecilia Schön Jansson, informationsdirektör Alecta, 08-441 93 50, 070- 526 93 50 Tjänstepensionsföretaget Alecta förvaltar cirka 280 miljarder kronor och ger service till 27 000 kundföretag och 1,5 miljoner försäkrade. På uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK hanterar vi tjänstepensionen ITP. Genom kostnadseffektiva lösningar ger vi företagen möjlighet att ge sina anställda ekonomisk trygghet under livet. Den sjukförsäkring som ingår i ITP har även lett till att vi kan ge kundföretagen kunskap om sambandet mellan hälsa och lönsamhet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00430/wkr0002.pdf