Delårsrapport januari-mars 2017

• Rörelseresultatet uppgick till -8,2 (-8,1) Mkr
  • Nettoresultatet var -8,3 (-8,4) Mkr

Viktiga händelser under kvartalet

• Tillsammans med Toyota Materials Handling fick Alelion en order på tio litiumjonbatterier för truckar till verkstadskoncernen SKF:s nya nordiska distributionscenter. SKF valde litiumjonbatterier för att minska energiåtgång och miljöavtryck.
  • En finansiering på 50 000 EUR erhölls inom ramen för EU:s ramprogram för forskning och innovation Horizon 2020, för att tillsammans med Toyota Material Handling göra en pilotstudie kring hur Alelions energilösningar kan vidareutvecklas.

Stark start på året

Efterfrågan på klimatsmarta lösningar med högt teknikinnehåll fortsätter att växa. För Alelion märks det tydligt i det starka och växande intresse vi ser i de nära samarbeten vi har med trucktillverkare och hos övriga kunder.

Omsättningen ökade med 17 procent mellan fjärde kvartalet i fjol och första kvartalet i år, samtidigt som orderingången sköt i höjden med en ökning på hela 125 procent. Det är en bra utveckling och som också ligger i linje med våra förväntningar och vår planering.

Vi märker att efterfrågan på litiumjonbatterier ökar kraftigt, och det både från stora och mindre  kunder. Jag ser även att våra leverantörer ökar produktionen kraftigt och gör stora investeringar.  Det är en omställning som håller på att ske. Grunden för Alelions positiva utveckling är att de nya energilagringssystemen sänker kostnaderna för flertalet slutkunder samtidigt som de bidrar till en bättre miljö. När man idag lyckas kombinera god ekonomi med attraktiv teknologi får man lösningar som attraherar väldigt många. Det är vad vi lyckats med i Alelions energilagringssystem för industritruckar.

Nästa steg är hur att bättre utnyttja digitaliseringen och automatiseringen i materialhanterings-systemen, där vi har en given roll med våra energilagringssystem. Data därifrån kan användas för att optimera truckflottans energianvändning. Ett ytterligare steg är att slutkunderna under högkostnadsperioder ska kunna ta energi från truckflottan i stället för från elnätet, en så kallad smart city i industriformat. Vår roll blir än viktigare för kunderna. För att ta fram denna typ av lösningar fick vi under kvartalet 50 000 euro i EU-bidrag. Vi räknar med att kunna få utökade bidrag för omställning till hållbara och koldioxidneutrala energibärare för industriellt bruk.

Den kraftiga orderingången gör att vi behöver expandera hela verksamheten i högt tempo. Vi satsar också extra för att säkra marknadsandelar när vi nu märker att efterfrågan tar fart. För att fortsätta hålla hög kvalitet i leveranserna behöver vi växa och utvecklas i flera dimensioner. Sedan börsnoteringen i fjol sommar har vi rekryterat fler nyckelkompetenser såväl på den kommersiella sidan som inom teknik, vilka efter en snabb inskolning kommer att bidra starkt till vår fortsatta utveckling. Förutom försäljning ligger vårt fokus på att säkerställa produktionskapaciteten så att upprampningen svarar mot orderingången med bibehållen produktkvalitet. De komponenter som har de längsta ledtiderna såsom exempelvis battericeller, har vi lagt beställningar på med  säkerhetsmarginaler för att inte få brist och därmed leveransproblem.

Med en innovativ produktlösning, ett starkt team och en närvaro på en av världens snabbast växande marknader ser jag positivt på Alelions framtid.

VD Alelion Energy Systems

Kommande informationstillfällen

Delårsrapport jan-juni, 8 aug 2017

Delårsrapport jan-sept, 6 nov 2017

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

Mölndal den 8 maj 2017

Jan Forsberg, Ordförande

Per Grunewald, Styrelseledamot

Peter Karlsten, Styrelseledamot

Håkan Sandberg, Styrelseledamot

Christian Zeuchner, Styrelseledamot

Daniel Troedsson, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

VD Daniel Troedsson tel +46 707 51 67 10, e-post: daniel.troedsson@alelion.com

CFO Peter Nyström, tel +46 730 70 19 69, e-post: peter.nystrom@alelion.com

Informationen i detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Alelion Energy Systems AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 8 maj 2017 kl. 08:00 CET

Rapporten i helhet finns att tillgå på:

Om Alelion

Alelion är en ledande leverantör av miljövänligare och effektivare industriella energilagringssystem baserade på litiumjonteknologi för i första hand materialhanteringsmarknaden. Fokus är initialt på industritruckar. Litiumjon batterier ersätter framför allt bly-syra batterier. Litiumjontekniken är överlägsen bly-syra i alla avseenden. Litiumjon är energieffektivare, lättare, har längre hållbarhet, och är dessutom miljövänligare. Alelions största ägare är Fouriertransform och Pegroco Invest.

Alelions Certified Adviser är G&W Fondkommission.

Flöjelbergsgatan 14 C

SE-431 37 Mölndal