PER NORDBERG LÄMNAR STYRELSEN FÖR ALELION ENERGY SYSTEMS AB OCH ÅSA KNUTSSON UTSES AV FOURIERTRANSFORM SOM LEDAMOT I VALBEREDNINGEN.

Som en följd av att Per Nordberg avslutat sin anställning i Fouriertransform, lämnar han sitt uppdrag som styrelseledamot och ledamot i valberedningen i Alelion Energy Systems AB. Valberedningen har fått i uppdrag att söka hans efterträdare. Åsa Knutsson går in som ny ledamot i valberedningen från och med 13 oktober 2017

Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, som sedan 2010 är ägare i Alelion Energy Systems (publ), äger 47,7 procent av röster och kapital. Per Nordberg, tidigare vd för Fouriertransform, valdes in i styrelsen för Alelion i samband med den ordinarie årsstämman i juni 2017. 30 juni i år ersattes Per Nordberg som vd av Åsa Knutsson.

Fouriertransform ingår sedan årsskiftet i Saminvest som är ett statligt bolag för riskkapitalinvesteringar. Fouriertransform AB är idag delägare i 19 portföljbolag.

För ytterligare information, vänligen kontakta valberedningens ordförande:
Per Grunewald
tel: 070-582 19 59 , e-post: per@pegrocoinvest.com

Informationen i detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Alelion Energy Systems AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 13 oktober 2017 kl. 08:45 CET

Alelion Energy Systems AB (publ) utvecklar och säljer litiumjonbatterier och energilagringssystem. Fokus är på segmentet materialhantering och batterier för gaffeltruckar för att ersätta dagens bly-syra-batterier och dieselmotorer. Litiumjontekniken är överlägsen bly-syra-tekniken i alla avseenden.

Ett batteri med litiumjon är energieffektivare, lättare, har längre hållbarhet och bidrar även till en betydligt mindre miljöpåverkan. Företaget har idag en ledande position inom denna marknad. Läs mer på www.alelion.com

Alelions största ägare är Fouriertransform och Pegroco Invest. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Flöjelbergsgatan 14 C

SE-431 37 Mölndal

Om oss

Alelion Energy Systems AB är en ledande leverantör av industriella energilagringssystem baserade på litiumjonteknologi. Ett batteri med litiumjon är energieffektivare, lättare, har längre livslängd och bidrar även till en betydligt mindre miljöpåverkan. I takt med det växande klimathotet och det stora behovet av att ställa om till mer hållbara energisystem och mer hållbar energianvändning, har allt fler sektorer börjat undersöka möjligheterna med litumjonteknologin vilket öppnar nya marknader och segment för Alelion. Genom utvecklingen av smarta mjukvarubaserade styrsystem har det också vuxit fram nya affärsmöjligheter kopplade till litiumjonteknologin inom området energihantering, s k energy management, ett område där Alelion erbjuder lösningar. Alelions största ägare är Pegroco Invest och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, tel: 08-503 000 50.