Alfa Laval fördjupar samarbetet med Unilever

Efter en längre tids genomgång av leverantörer av termiska produkter har Unilever skrivit avtal med Alfa Laval som en av sina nyckelleverantör av värmeväxlare och servicelösningar.

En avgörande faktor var att Alfa Laval ansågs ha en av de mest kompletta produktportföljerna på marknaden i kombination med service- och reservdelar. I ett första steg rör avtalet samtliga av Unilevers produktionsanläggningar i Europa och delar av Mellanöstern. I ett andra steg tillkommer Asien. Avtalet som gäller från den 1 december 2004 löper över två år. Därefter har Alfa Laval option på förlängning. De produktionsanläggningar som berörs av avtalet har krav på sig att använda någon av de få nyckelleverantörer som har mött uppställda krav. Sedan tidigare har Alfa Laval och Unilever ett pan-europeiskt avtal kring leveranser av utrustning för flödeshantering såsom pumpar, ventiler och installationsmaterial. Om Alfa Laval och Unilever: Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, hade 2003 en omsättning på cirka 14 miljarder SEK. Företaget har omkring 9 400 anställda. Ytterligare information finns på http://www.alfalaval.com. Unilever är en holländsk-brittisk koncern med cirka 235 000 anställda i drygt 100 länder. Bolagen i koncernen tillverkar och marknadsför en lång rad välkända produkter inom områdena home care, personal care & food. I varumärkesportföljen finns märken som Knorr, Flora/Becel, Lipton, Comfort, Dove, Lux och Rexona. År 2003 var den globala omsättningen i koncernen MEUR 42,942. Unilever har 114 produktionsenheter runt om i världen. Ytterligare information finns på www.unilever.com. För ytterligare information ber vi er kontakta: Peter Torstensson, Informationsdirektör, Alfa Laval Tel: + 46 46 36 72 31 Mikael Sjöblom, ansvarig för Investor Relations, Alfa Laval Tel: +46 46 36 74 82

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2018 en omsättning på cirka 40,7 miljarder kronor och har cirka 17 200 anställda.