Alfa Laval koncernen förvärvar ett ledande kinesiskt företag inom flödeshantering

Alfa Laval koncernen – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har förvärvat 65 procent av aktierna i Si Fang Stainless Steel Products Co. Ltd i Kina. Företaget inriktar sig mot livsmedels- och dryckesmarknaden i Kina med sin produktportfölj som inkluderar hygieniska pumpar, ventiler och installationsmaterial. 2009 omsatte företaget omkring 150 miljoner kronor och hade ca 300 anställda. Si Fang konsolideras i Alfa Laval koncernen den 1 april 2010.

”Jag är mycket nöjd med att vi har kunnat förvärva Si Fang. Företaget passar in i vår strategi att tillvarata strukturella tillväxtmöjligheter, dvs. strukturella förändringar som driver efterfrågan” säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval. “Genom att addera en oberoende försäljningskanal till den växande livsmedels- och dryckesmarknaden i Kina kommer vi att kunna driva lönsam tillväxt. Si Fang kommer att fortsätta att erbjuda sina egna produkter under sitt eget varumärke och genom sitt eget försäljningsnätverk.” Visste du att… Kina hade en BNP-tillväxt på 8,7% förra året och att Kina för närvarande är världens tredje största ekonomi, den snabbast växande ekonomin och den största livsmedelsproducenten?