Alfa Laval och Haldex lanserar innovation för framtida miljökrav

Alfa Laval och Haldex lanserar innovation för framtida miljökrav De båda svenska multinationella företagen Alfa Laval och Haldex är nu färdiga att lansera sin innovativa lösning för rening av vevhusgaser från dieselmotorer. Uppfinningen möter exceptionellt höga miljökrav, renar mycket effektivt, är skonsam mot motorerna och kräver ingen service. Innovationen ska lanseras på världens största utställning för motorfordon i Hannover, Tyskland i september. Alfa Laval och Haldex informerade i början av juli om sitt tekniska och kommersiella samarbete för rening av vevhusgaser som släpps ut från dieselmotorer. Målet med samarbetet var att kombinera Alfa Lavals expertis inom separationsteknologi med Haldex kunnande om effektiv och säker fordonsdrift och företagets stabila plattform för tillverkning, marknadsföring och distribution för motorfordonsindustrin. Sigge Haraldsson, Alfa Laval koncernens VD, säger: "Alfa Laval har i över hundra år med stor framgång separerat vätskor från vätskor och fasta partiklar från vätskor för många olika industriella tillämpningar världen över. Nu har vi också funnit en lösning där vi kan separera vätskor och partiklar från gaser, något som öppnar helt nya möjligheter i framtiden. Rening av vevhusgaser från dieselmotorer är en sådan intressant och lovande applikation." Resultat av samarbetet lanseras som Crankcase Oil Mist Separator, en konceptuell lösning som bygger på Alfa Lavals beprövade separatorteknologi. Med den nya lösningen blir det möjligt att få utsläpp av vevhusgaser praktiskt taget utan påverkan på miljön genom att avlägsna oljedroppar och sot från gaserna och låta dem gå tillbaka till oljesumpen istället för att släppa ut dem i miljön. Tekniken kommer att lösa problemen för lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, fartyg, kraftverk och andra användare av dieselmotorer. Den globala produktionen av motorer i storleken 5 -16 liter uppgår till cirka 2,5 miljoner. Hälften av dessa utgöres av kommersiella fordon in Europa och USA. Claes Warnander, Haldex koncernens VD kommenterar: "Tillsammans med Alfa Laval är vi redo att erbjuda marknaden en revolutionerande lösning för rening av vevhusgaser, som kommer att motsvara framtidens krav på renare dieselmotorer. IAA-mässan i Hannover, som är den naturliga mötesplatsen för internationell motorfordonsindustri, blir ett perfekt tillfäller att lansera vår innovation." Om Alfa Laval och Haldex: · Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar. Vår utrustning, våra system och vår service bidrar till att förbättra prestanda i våra kunders processer. Om och om igen. Med vår hjälp värmer, kyler, separerar och transporterar våra kunder produkter som olja, vatten, kemikalier, drycker, mat, läkemedel och stärkelse. Vår världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning av ca 16 miljarder kronor och med cirka 9 200 anställda. Ytterligare information återfinns på http://www.alfalaval.com/ Haldex är en innovatör inom fordonsteknik. Vi erbjuder egenutvecklade lösningar inom områdena fordonsdynamik, -prestanda, -säkerhet och bränsleekonomi. Våra system och produkter levereras globalt till tillverkare av lastbilar, bilar, industriella fordon samt motorer. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på knappt 7 miljarder kronor och med cirka 4 100 anställda. Ytterligare information återfinns på http://www.haldex.com/ För ytterligare information: Peter Torstensson Claes Warnander Informationsdirektör VD och Koncernchef Alfa Laval Group Haldex AB Tel: 046 36 72 31 Tel: 08 67 87 270 Mobil: 0709 33 72 31 Mobil: 0705 65 85 05 peter.torstensson@alfalaval.com claes.warnander@haldex.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00630/wkr0002.pdf