Alfa Laval tar energieffektivitetsorder värd 85 miljoner kronor i Mellanöstern

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order för leverans av Alfa Laval Packinox värmeväxlare till en petrokemisk anläggning i Mellanöstern. Ordern, bokad inom segmentet Process Industry, har ett värde av cirka 85 miljoner kronor och leverans beräknas ske under 2013 och 2014.

Alfa Lavals Packinox värmeväxlare kommer att användas i en katalytisk omvandlingsprocess för framställning av xylen som används för tillverkning av bland annat syntetisk nylon och PET-flaskor.

"Våra Packinox värmeväxlare anses vara det ultimata alternativet för krävande applikationer inom raffinaderi och petrokemisk industri. Denna order bekräftar deras oöverträffade prestanda när det gäller energieffektivitet", säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval.

Visste du att… GCC-staterna i Mellanöstern (Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten) står för 11 procent av den globala petrokemiska produktionen, och väntas överstiga 15 procent år 2015?*

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2012 en omsättning på cirka 29,8 miljarder kronor och 16 400 anställda.

www.alfalaval.com

Peter Torstensson
Informationsdirektör

Ansvarig för Investor Relations

Alfa Laval är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål. Alfa Lavals innovativa teknologier används för att rena, förädla och återanvända material och naturresurser. De bidrar till förbättrad energieffektivitet och värmeåtervinning, effektiviserad vattenrening samt minskade utsläpp. Vår ständiga drivkraft är att bidra till en positiv utveckling för våra kunder, likaväl som för oss människor och vår planet. Vi gör världen bättre, varje dag. Helt i linje med vårt motto Advancing better ™. Alfa Laval har cirka 17 500 anställda och hade 2019 en omsättning på cirka 46,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX.