Alfa Laval tecknar betydande order för hantering av avloppsslam i Kanada

Alfa Laval tecknar betydande order för hantering av avloppsslam i Kanada. Alfa Laval, världsledande inom centrifugalseparering, värmeöverföring och flödeshantering har fått en order till ett värde av cirka 50 miljoner kronor för utrustning för hantering av avloppsslam från Regional Municipality of Peel i Kanada. Denna myndighet kontrollerar allt kommunalt avlopp från Toronto med omnejd. Kontraktet omfattar leverans av fem dekantercentrifuger för avvattning av avloppsslam och fem enheter för reducering av slamvolymen. Utrustningen ska installeras i en ny byggnad på reningsverket Lakeviews område i Mississauga. Hela anläggningen i Lakeview är under expansion för att kunna hantera den ökade mängden kommunalt avloppsvatten från Toronto och närliggande områden. Lakeview är en av få större reningsverk i Kanada som förbränner det avvattnade avloppsslammet. Beslutet att välja centrifugering framför andra teknologier för slamreducering och avvattning var ett resultat av mer än tre års undersökningar av två stora nordamerikanska tekniska konsulter som anlitades av Peels kommun. "Detta är ett glädjande kontrakt som ytterligare förstärker Alfa Lavals ledande ställning inom det intressanta området avloppshantering", kommenterar Ulf Granstrand, Direktör och ansvarig för Process Technology divisionen inom Alfa Laval. "Avloppshantering är en växande marknad och allt strängare miljölagstiftning kommer att fortsätta att driva affären". Alfa Laval erbjuder en komplett produktportfölj för hela processen för hantering av avloppsslam; dekantercentrifuger för förtjockning och avvattning, spiralvärmeväxlare för uppvärmning och torkutrustning. Företaget lanserade också nyligen en innovativ mjukvara som sänker reningsverkens driftskostnader väsentligt. Om Alfa Laval: Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separation och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, hade 2002 en omsättning på cirka 15 miljarder SEK och omkring 9 100 anställda. För mer information besök företagets hemsida www.alfalaval.com. För mer information kontakta gärna: Peter Torstensson Informationsdirektör Tel: 046 36 72 31 Mobil: 0709 33 72 31 peter.torstensson@alfalaval.com Mikael Sjöblom Investor Relations Tel: 046 36 74 82 Mobil: 0709 78 74 82 mikael.sjoblom@alfalaval.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/08/20031208BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/08/20031208BIT00100/wkr0002.pdf

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2018 en omsättning på cirka 40,7 miljarder kronor och har cirka 17 200 anställda.