Alfa Laval tecknar flerårsavtal- första tydliga tecknet på teknologiskifte i USA

Alfa Laval tecknar flerårsavtal - första tydliga tecknet på teknologiskifte i USA Alfa Laval, världsledande inom centrifugalseparering, värmeöverföring och flödes-hantering, har tecknat ett flerårigt avtal med en ledande, global leverantör av system för komfortklimat i USA. Ordern, som är på mer än en miljon dollar om året, omfattar kontinuerliga leveranser av lödda plattvärmeväxlare för integrering i luftkylda kylsystem. Den totala leveransen förväntas uppgå till cirka 1500 plattvärmeväxlare per år. Alfa Lavals kund tillhandahåller energisnåla system och lösningar för reglering av inomhusklimat, såsom uppvärmning, ventilation och luftkonditionering av bostadshus, affärs- och industribyggnader. Alfa Laval och tillverkaren har tillsammans utvecklat en ny konstruktion för luftkylare, som ersätter traditionella tubvärmeväxlare med lödda plattvärmeväxlare från Alfa Laval. De största fördelarna med dessa enheter är att de är mindre platskrävande, väger mindre, kräver minde mängd kylmedel och är mer flexibla för förändringar av driftsparametrar än tubvärmeväxlare. Sigge Haraldsson, koncernchef för Alfa Laval, kommenterar flerårskontraktet: "Vi betraktar kontraktet som det första tydliga tecknet på ett skifte i USA från traditionell teknologi till lösningar baserade på plattvärmeväxlare. Det är mycket spännande och lovande. Det plattbaserade konceptet tillsammans med den nya konstruktionen innebär att vår kund kan bli ännu mer konkurrenskraftig och kan erbjuda sina kunder extra funktioner och effektivare lösningar." Denna typ av samarbete med OEM-kunder (Original Equipment Manufacturers) är en viktig och växande affär för Alfa Laval. Affären innebär att en Alfa Laval produkt ingår som en integrerad del av kundens produkt eller koncept. När Alfa Laval utvecklat en produkt enligt kundens specifikation, tecknas ofta kontrakt på leveranser av stora volymer under ett antal år. Samarbetet kräver nära relationer med kunden i syfte att skapa en bättre slutprodukt. OEM-kunder kräver konkurrenskraftiga priser, säkra kvalitetssystem och kostnadseffektiv produktion och distribution för att möta dessa krav. Leveranser till OEM-kunder går direkt från Alfa Lavals fabriker, vilket resulterar i kortare ledtider och lägre kostnader. Om Alfa Laval: Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separation och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, hade 2001 en omsättning på cirka 16 miljarder SEK och omkring 9 200 anställda. Ytterligare information finns på http://www.alfalaval.com/ För ytterligare information ber vi er kontakta: Peter Torstensson Informationsdirektör Alfa Laval Group Tel: +46 46 36 72 31 Mobil: +46 709 33 72 31 peter.torstensson@alfalaval.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00220/wkr0002.pdf

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2018 en omsättning på cirka 40,7 miljarder kronor och har cirka 17 200 anställda.