Alfa Laval utser Jan Allde till ny ekonomi- och finansdirektör från början på 2018

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – aviserar idag att Thomas Thuresson, ekonomi- och finansdirektör för Alfa Laval koncernen, har beslutat att gå i förtida pension och att Jan Allde har utsetts till ny ekonomi- och finansdirektör fr o m den 1 februari 2018.

”Thomas har haft en strategisk nyckelroll i förändringen av Alfa Laval till det företag vi är idag. Hans finansiella kunskaper samt hans breda och djupa affärsinsikt har varit ovärderliga för oss under en 25-årsperiod med ständig utveckling”, säger Tom Erixon, VD och koncernchef för Alfa Laval. ”Jag är mycket tacksam för hans insatser, vilka inkluderar det starka team inom finans, juridik och IT som han har byggt upp och lett, den goda relation han etablerat med finansmarknaden samt hans höga etik och integritet.”

Thomas Thuresson började på Alfa Laval 1988 och har haft flera högre finansiella befattningar, både i Sverige och utomlands.1992 fick han ansvaret som ekonomi- och finansdirektör för koncernen och blev medlem av koncernledningen.

”Det har varit ett stort privilegium att få arbeta för Alfa Laval de senaste trettio åren”, säger Thomas Thuresson. ”Jag har haft förmånen att få medverka under en period i företagets historia med stora förändringar i alla dimensioner av verksamheten, vilket inkluderar ägarförändringar och återkomsten till börsen. Det har varit en mycket spännande resa och jag känner att tiden är den rätta att ta ett steg tillbaka och i början av nästa år öppna ett nytt kapitel av mitt liv.”

Jan Allde har utnämnts till ny ekonomi- och finansdirektör för Alfa Laval koncernen från och med den 1 februari 2018. Jan är idag Senior Vice President & Chief Financial Officer, Americas inom ABB koncernen. Han har mer än 20 års erfarenhet från finansiellt ledarskap inom ABB, med ansvar för områden såsom finansiell rapportering för noterat bolag, fusioner och företagsförvärv samt finansiell planering och analys. (Jan Alldes CV och foto finns tillgängligt på http://www.alfalaval.com/investors, som material relaterat till pressmeddelandet).

“Jag är mycket glad över att Jan Allde tar rollen som ekonomi- och finansdirektör för Alfa Laval koncernen. Hans omfattande kunskap och erfarenhet kommer att bli en stor tillgång”, säger Tom Erixon. “Jan har en internationell bakgrund, han är nära affären och har en personlighet och bakgrund som passar Alfa Laval.”

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2016 en omsättning på cirka 35,6 miljarder kronor och har cirka 17 000 anställda.