Kommuniké från Årsstämman i Alfa Laval AB

Alfa Laval AB höll idag, den 26 april 2010, årsstämma på Färs & Frosta Sparbank Arena i Lund. Drygt 500 aktieägare var närvarande vid stämman som leddes av Anders Narvinger.

Vid stämman sammanfattade koncernchefen Lars Renström fjolåret och konstaterade att tidigt vidtagna besparingsåtgärder samt en betydande orderstock, bidrog till att stärka resultat och omsättning, trots utmanade förutsättningar. Faktureringen uppgick till 26 miljarder kronor, samtidigt som rörelseresultatet uppgick till 4,6 miljarder kronor. Orderingången sjönk till 21,5 miljarder kronor, påverkad av det negativa investeringsklimat som uppstod i spåren av den globala ekonomiska krisen. Lars Renströms tal, i sin helhet, finns att läsa på www.alfalaval.com/investors. Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes. Utdelningen fastställdes till 2:50 kronor per aktie. Vidare godkändes styrelsens förslag om bemyndigande att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, förvärva upp till fem procent av de utestående aktierna i bolaget. Till styrelseledamöter omvaldes Gunilla Berg, Björn Hägglund, Ulla Litzén, Anders Narvinger, Finn Rausing, Jörn Rausing, och Lars Renström. Waldemar Schmidt avböjde omval och ersattes av Arne Frank. Arne Frank är 52 år och civilingenjör i industriell ekonomi från Linköpings Tekniska Högskola. Han är för närvarande ordförande i Carl Zeiss Vision och tillträder under våren 2010 befattningen som verkställande direktör och koncernchef i AarhusKarlshamn AB. Anders Narvinger valdes till styrelsens ordförande. Stämman fastställde styrelsearvodet för 2010 enligt valberedningens förslag. Arvode skall uppgå till 3 060 000 kronor, oförändrat jämfört med 2009. Där till tillkommer fastlagt arvode för arbete i styrelsens utskott. Stämman godkände bland annat även ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören. För fullständiga förslag och beslutsformuleringar se www.alfalaval.com/investors. Lund den 26 april 2010 Alfa Laval AB (publ.) För ytterligare information kontakta gärna: Peter Torstensson, Informationsdirektör, Alfa Laval AB Tel: 046 – 36 72 31 Mobil: 0709 – 33 72 31 Gabriella Grotte Ansvarig för Investor Relations Alfa Laval Tel: +46 46 36 74 82 Mobil: +46 709 78 74 82 Informationen är sådan som Alfa Laval AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 april 2010 kl 18.00.