Swedol och TOOLS samlas under nytt varumärke; Alligo

Med lanseringen av det gemensamma namnet Alligo tar Swedol och TOOLS nästa steg i sin gemensamma tillväxtresa.

Den 1 april 2020 blev TOOLS och Swedol i Sverige, Norge och Finland genom uppköp del av ett och samma affärsområde inom Momentum Group. Sedan dess har ett febrilt arbete pågått för att bygga en ny gemensam organisation och därigenom skapa förutsättningarna för ett bättre och bredare erbjudande till kunden.

Ett viktigt steg i arbetet är att skapa en gemensam hemvist för alla de 2300 medarbetarna inom Swedol, TOOLS, Grolls, Univern och ytterligare ett tio-tal mindre yrkes- och profilbolag.

Därför lanseras idag Alligo!

Gemensam tillväxtresa

Det nya namnet blir inte viktigt ut mot kund - där fortsätter vi arbeta med våra starka konceptvarumärken - men det blir viktigt för oss som organisation. I samband med lanseringen av namnet rullar vi också ut resultatet av ett omfattande värdegrundsarbete som pågått i princip sedan i april förra året. Värdegrunden och namnet hänger ihop. De bildar tillsammans viktiga delar i vår gemensamma framtid, säger Clein Ullenvik, affärsområdeschef för Alligo.

Vi hänger ihop

Alligo på esperanto betyder ungefär ”något som hänger ihop”.

- Alligo förenar många starka varumärken bland annat Swedol, TOOLS, Grolls och Univern. Alligo är vår gemensamma hemvist. Här finns det som är gemensamt för oss; vår värdegrund, vår mission och vision, våra gemensamma staber och strukturer, säger Clein Ullenvik

- Personligen gillar jag också hur namnet ser ut och det har vi visualiserat i logotypen. Det inleds med engelskans ALL, vilket symboliserar oss alla, och avslutas med ett GO som visar på fart och riktning. Och det gillar vi!

Om Alligo

Alligo är ett affärsområde inom Momentum Group och är mest kända på marknaden genom våra starka konceptvarumärken Swedol, TOOLS, Grolls och Univern. Sammantaget omsatte Alligo 8,1 miljarder kronor 2020 och har cirka 2300 anställda.

Tillsammans riktar vi oss i första hand till företagskunder inom industri & verkstad, bygg & anläggning, offentlig verksamhet, åkeri & transport eller jord- & skogsbruk. Vi vet att de efterfrågar högsta kvalitet på produkter, tjänster och rådgivning.

För att möta det har vi en kompetent säljkår, nära samarbete med marknadsledande leverantörer och ständig utveckling av egna varumärken och sortiment.

För ytterligare information se vår hemsida: www.alligogroup.com eller kontakta:

Clein Ullenvik, Affärsområdeschef Alligo, tel: +46 8 742 47 20, mob: +46 70 558 84 17, clein.ullenvik@swedol.se