Arbetsdomstolen tillåter facklig-politisk strejk imorgon under ett helt dygn på Connex Tunnelbanan och Citypendeln

Arbetsdomstolen tillåter facklig-politisk strejk imorgon under ett helt dygn på Connex tunnelbanan och Citypendeln. Det beslutet fattade Arbetsdomstolen, AD, efter en domstolsförhandling i dag mellan Almega Tjänsteförbunden och Storstockholms Transportarbetaresyndikat av SAC. Arbetsgivarna hävdar att strejken kommer att orsaka inställda tåg och stora störningar i den spårbundna kollektivtrafiken och drabba drygt 200 000 resenärer under tisdagsdygnet. Detta är en orimlig följd av en politisk strejk som i huvudsak ska vara en protest- och demonstrationsåtgärd under mycket kort tid. Transportarbetaresyndikatets strejk är en protest "mot avregleringen och privatiseringen av järnvägs- och kollektivtrafikbranschen i Europa och de effekter detta får på anställningsförhållanden, arbetsmiljö och samhället". - Även om AD inte slutligt avgjort frågan är det en oroväckande utveckling att lagen medger strejker som riktar sig mot politiska beslut under en så pass lång tidsperiod och med så omfattande konsekvenser, säger Almegas vd Jonas Milton. Det är ännu ett exempel på den rådande otidsenliga lagstiftningen om konfliktåtgärder. Kontakta oss för mer information: Jonas Milton, vd Almega, 070-345 69 74 Claes Ennerberg, chefsjurist Almega, 070-345 69 14 Harriet Lövén, avtalsansvarig spårtrafik inom Almega, 070-345 68 82 Yvonne Gustavsson, pressansvarig Almega, 070-345 68 48 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00970/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00970/wkr0002.pdf