"Media snedvrider bilden av tjänstesektorn"

"Media snedvrider bilden av tjänstesektorn" Idag fredag presenterade Forum för tjänsteföretagare en rapport om hur tjänstesektorn skildras av journalister och politiker i Sverige idag. Rapporten - "Den missförstådda tjänstesektorn" (kan hämtas på www.tjansteforum.org) - visar att det finns en utbredd mytbildning kring tjänsteföretagande och tjänsteyrken och att denna i stor utsträckning har sin grund i medias rapportering. Några exempel i rapporten är: * Sättet att spegla vissa sorters låglönejobb - s k "McJobs" - i USA bidrar till en bild av tjänsteyrken som just yrken med låg lön och låg status. * Bemanningsbranschen skildras som en bransch som tjänar stora pengar på nedskärningar i offentlig sektor men samtidigt erbjuder usla arbetsvillkor åt de egna anställda. * Ordet "pigjobb" för hushållsnära tjänster - och hela "pigdebatten" så som den kommit att te sig - har myntats av media. Vid seminariet där rapporten presenterades deltog biträdande näringsminister Mona Sahlin och chefredaktören vid tidningen Vision, Peppe Engberg. De båda var överens om att media och politiker driver på varandra i behovet att generalisera och förenkla, och att dessa förenklingar har påverkat de politiskt brännande debatter som på olika sätt berört - och därmed satt bilden av - tjänsteföretagandet (såsom pigdebatten, privatiseringsdebatten etc). Båda var också överens om att tjänstesektorn är så mycket mer än vad som oftast speglas i media. - Journalistiken påverkar villkoren för opinionsbildning och politiska beslut. Hur olika aktörer hjälps åt att skapa bättre förutsättningar för en journalistik som berättar om samtiden utan en på förhand bestämd värdering, kan bli mycket viktigt för hur tjänstesektorn kan fortsätta växa i vårt land, säger Jonas Milton, talesperson för Forum för tjänsteföretagare, i en kommentar till rapporten och seminariet. Forum för tjänsteföretagare är ett samarbete mellan fyra arbetsgivarorganisationer: ALMEGA Tjänsteförbunden, Alliansen, Privatvårdens Arbetsgivarförbund och Tjänsteföretagens Arbetsgivarförbund. Tillsammans representerar organisationerna 6 500 tjänsteföretag med 300 000 medarbetare. Se www.tjansteforum.org - här kan rapporten hämtas och läsas. För ytterligare information kontakta Jonas Milton: 08-762 69 74, jonas.milton@almega.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00840/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00840/bit0002.pdf