Nytt avtal för bemanningsföretag

Nytt avtal för bemanningsföretag På eftermiddagen den 14 november träffade Tjänsteföretagens Arbetsgivarförbund ett nytt avtal med Tjänstemannaförbundet HTF och Akademikerförbunden för tjänstemän inom bemanningsföretag. Avtalet berör mer än 30 000 tjänstemän i ca 250 företag. Bemanningsföretagen får härmed ett helt eget tjänstemannaavtal, anpassat till företagens och medarbetarnas behov. Avtalet innebär i korthet att nuvarande baslönekonstruktion i normalfallet endast tillämpas under högst 18 månader. Därefter sätts lönen i enlighet med företagets löneprinciper. I övrigt gäller de anställnings- och lönevillkor som parterna sedan tidigare är överens om. - Bemanningsföretagen utgör idag en etablerad, accepterad och mogen bransch. Företagen är inte längre i behov av centralt styrda lönekonstruktioner. Genom det nya avtalet flyttas lönebildningen och lönesättningen till företagen, där de hör hemma, säger Catharina Hult, förhandlingsledare på Tjänsteföretagen. Förändringarna träder i kraft den 1 juli 2002. Övriga villkor gäller fr o m den 1 april 2002 t o m den 30 april 2004. Sedan tidigare finns ett avtal med samtliga 18 LO-förbund för arbetare i bemanningsföretag. ALMEGA företräder cirka 8 000 företag med 410 000 anställda inom industri- och tjänstesektorn Kontaktperson:Catharina Hult, tel 08-762 68 89 Carl-Erik Setterberg, tel 08-762 68 81 /RSY ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00950/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00950/bit0001.pdf