Ny vd för Almi Halland

Magdalena Johansson, bosatt i Varberg, blir ny vd för Almi Halland. Magdalena är idag verksam som Client Executive på SEB Merchant Banking i Göteborg. Tidigare har hon jobbat både som företagsrådgivare och kontorschef inom SEB. Hon har också ett förflutet i Afrika både under skoltiden och senare genom tre års erfarenhet av finansieringsarbete i Sydafrika för The Swedish South African Partnership Fund. Magdalena tillträder sin tjänst som vd för Almi Halland den 1 juni 2010.

Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med rådgivning. Målet är att fler innovativa företag startas och utvecklas samt att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi Halland är ett av totalt 18 regionala dotterbolag som ingår i Almi-koncernen.

Under 2009 mer än fördubblades Almi Hallands utlåning, från 76 miljoner kronor 2008 till 206 miljoner kronor under 2009. Under 2009 bidrog även Almi Halland till att 141 nya företag startades.

– Det är mycket glädjande att vi har lyckats knyta Magdalena till oss. Magdalena har valts för sin gedigna bankbakgrund goda ledaregenskaper. Almi fyller en allt viktigare roll i regionens utveckling och under finanskrisen fick Almis insatser för företagen särskilt stor betydelse. Jag är övertygad om att Magdalena har de kvalifikationer som krävs för att fortsätta utveckla Almis verksamhet vidare, säger styrelsens ordförande Per Stenström.

Almi Företagspartner Halland har 10 medarbetare stationerade i Halmstad. Magdalena efterträder Bert Inerup som efter nio framgångsrika år på Almi Halland nu väljer att gå i pension.

För mer information Per Stenström, styrelseordförande, 0705-94 10 21 Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör, Almi Företagspartner AB, 070-3143434

Almi Företagspartner Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med rådgivning. Målet är att fler innovativa företag startas och utvecklas samt att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 18 regionala bolag. Riskkapitalverksamheten bedrivs i Almi Invest AB som är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.