Accellerator-program ska skapa svenska världsföretag

Born Global är ett accelerator-program där tio startups med stor tillväxtpotential tränas i konsten att utveckla skalbara affärsmodeller för att kunna växa och bli globala. I programmet ingår en resa till Silicon Valley. Programmet kallas ”Born Global” och den 3 December är det deadline för vårens omgång.

Born Global är ett utvecklingsprogram som drivs av Chalmers Tekniska Högskola med stöd från Almi och Vinnova.

Snabb etablering både farligt och avgörande

Att snabbt kunna etablera sitt företag är en stor utmaning för ett litet ungt tillväxtföretag med globala ambitioner. Men samtidigt som en för tidigt uppskalning kan vara vara förödande, kan en lyckad etablering internationellt vara direkt avgörande för att företaget ska kunna utveckla och växa sin affär. Vägen till en skalbar affärsmodell kan vara både tuff och svår:

– I grunden handlar Born Global om att öka lovande svenska startups chanser att nå hög och gärna lönsam tillväxt, säger Henrik Berglund docent på Chalmers. Det gör vi genom att erbjuda ett accellerator-program där de deltagande företagen genomgår en intensiv process för att testa och utveckla affärsmodell och erbjudande.

Deltagande bolag får även stöd av en grupp mycket erfarna coacher under programmets gång. Bland årets coacher återfinns bl.a. Alfred Ruth medgrundare till Videoplaza, Louise Fritjofsson grundare av Vint och Miriam Grut Norrby med bakgrund på bl.a. Facebook och numera investerare hos Schibsted Growth. De deltagande startup-företagen representeras av Vd plus dennes närmsta medarbetare. Med start i februari 2016 genomgår bolagen ett program bestående av workshops och seminarier där de pressas att utveckla sina antaganden om saker som vem kunden är, vilket deras erbjudande bör vara, hur de bör sälja och ta betalt mm. Kärnan i programmet är dock inte seminarier utan konkret arbete för att testa dessa antaganden.

- Man utvecklar inte sitt företag på seminarier eller workshops utan genom att vara ute och träffa kunder, användare och partners. Detta är den verkliga kärnan i programmet, säger Henrik Berglund

Programmet startar även med en vecka i Silicon Valley där bolagen får möta riskkapitalister, entreprenörer och lokala startup-experter.

För med information, se: http://bornglobal.se/