• Almi AB/

Ansökningstiden går ut 7 april för SKAPA-priset. Priset delas ut till uppfinnare med innovativa idéer. Vinnaren får 550 000 kronor.

Ansökningstiden går ut 7 april för SKAPA-priset instiftat till minne av Alfred Nobel. Priset delas ut till uppfinnare med innovativa idéer. Vinnaren får 550 000 kronor.Alla sökande deltar först i en länstävling där vinnarna får ett länspris. Prissummorna är olika från län till län, men i de flesta länen får de två vinnarna tillsammans cirka 35 000 kronor. Länspristagarna går sedan vidare till den Nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA-galan den 5:e november. Då utdelas över en miljon kronor.

SKAPA – priset har utdelats i över ett kvarts sekel. Förra årets vinnare blev Mehrdad Mahdjoubi från Skåne län. Han har utvecklat en återcirkulerande dusch vilken återanvänder och renar duschvatten fortlöpande.

Sedan 2011 delar SKAPA också ut priset Framtidens Innovatör till idérika människor födda mellan 1985 och 1996. Förra året vann Jens Kellerup, Simon Zhongxia He samt Dzana Damjanovic från Västra Götalands län med sin höghastighetsradiolänk för trådlös dataöverföring som ersätter alla sorters fiberkablar vid evenemang och mediaproduktion. - Sverige behöver unga innovatörer och vi vill uppmuntra alla mellan 19- 30 år att lämna in sina smarta idéer, säger Mats Olsson, ordförande i SKAPA.

Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se. Där finns även tidigare års vinnare.

Ansökningstiden för 2015 års priser går ut den 7:e april.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Så här ansöker du

1. Fyll i ansökan på www.stiftelsenskapa.se och skicka bilagor per e-post

2. Ansök senast den 7 april 2015, samma formulär för alla tävlande

3. Tips: vid bedömningarna fäster juryn stor vikt vid kreativiteten liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund samt samhällsnyttan

Vinnare av SKAPA Utvecklingspris, åren 2009-2014

2014– Mehrdad Mahdjoubi från Skåne län.

Utvecklade en återcirkulerande dusch vilken återanvänder och renar duschvatten fortlöpande.

2013– Ulrik Beste från Uppsala län

Utvecklade ett material som lämpar sig för friformning i 3D skrivare av komplicerade detaljer med stor nötningsbeständighet.

2012– Linnéa Lindau från Västra Götaland.

Utvecklade en metod som erbjuder möjligheter att styra processer genom att i realtid och beröringsfritt mäta och karaktärisera komplexa vätskor som strömmar i processrör, genom att analysera hur ljudspektrum förändras då det passerar genom vätskan. Systemet är adaptivt och kan enkelt monteras på processrör utan dyra stillestånd i processen.

2011 – Gaston Lavén och Martin Kullberg, Stockholm

Uppfann en metod som sänker miljökostnaden och förbättrar arbetsmiljön. Man återanvänder istället för att producera avfall. Genom att återvinna fastfasbundna reagens kan man använda processer som tidigare varit för kostsamma eller miljöfarliga.

2010 – Per-Olof Karlsson, Norrbotten

Uppfann en produkt som gör det möjligt att på ett energisnålt sätt producera fordonsgas från restprodukter inom exempelvis jordbruk. Fordonsgasen framställs genom förädling av biogas som renas från koldioxid.

2009 – Anna Stenstam, Karin Bryskhe och Daniel Topgaard, Skåne

Uppfann en produkt och teknik för att spåra bland annat bröstcancer med hjälp av magnetkamera. Den nya tekniken innebär att sjuka celler enklare kan upptäckas utan att man behöver ta ett vävnadsprov.

SKAPA Framtidens Innovatör

2014 - Jens Kellerup, Simon Zhongxia He samt Dzana Damjanovic från Västra Götalands län

För deras höghastighetsradiolänk för trådlös dataöverföring som ersätter alla sorters fiberkablar vid evenemang och mediaproduktion.

2013 – Niklas Salomonsson från Uppsala län

För hans sensorsystem för kolfiberrobot som möjliggör 3D positionering i realtid som kompenserar för flexning i robotarmarna.

2012 – Hassan Jalal och Ahmad Alsegoff från Västra Götaland

För deras metod för säkerhetsuppgradering av bland annat vatten- och avloppsverks säkerhetssystem för att möta cyberattacker. Metoden erbjuder en billig lösning för att höja säkerheten från modemen vid de mekaniska funktionerna till styrsystemet via krypterad kommunikation.

2011 – Jonas Wamstad och Fredrik Edström, Uppsala

Behovet av rent drickvatten är idag stort i hela världen. Jonas Wamstad och Fredrik Edström uppfann en metod som gör att enskilda människor, oberoende av elenergi, kan producera sitt eget dricksvatten från luft.

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av ALMI Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.